Svar: Vil ikke indtage mælk, vitaminer og kalk
25. juli 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Josefines mor
Hvis din datter ikke drikker mælk, spiser surmælksprodukter eller vil have sit ekstra kalktilskud og vitaminer, så bliver du nødt til at drøfte det med jeres læge.
Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering og det er naturligvis problematisk i forhold til små børn, som jo har brug for styrke til deres knogler så længe de vokser ...
Det anbefales at børn fra mellem 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Og kan barnet ikke indtage dette bør de få kalktilskud.
Du skriver at I har forsøgt med forskellige former for kalktilskud, - er du her opmærksom på at man kan få kalk som brusetabletter? Måske din datter vil drikke det opløst i vand.
Med hensyn til almindelige vitaminpiller må du her også forsøge dig med forskellige slags. Jeg synes ofte at børn godt kan lige Multi-Tabs med hindbær-jordbær smag eller de nye Multitabs MultiKids 2 i 1, som er tilsat mælkesyrebakterier. Men der findes naturligvis også andre, gode produkter på markedet.
De fleste børn under 1½ år vil ikke være i stand til at tygge en vitaminpille, men hvis du knækker den i kvarte, så vil hun sandsynligvis synes det er helt sjovt at sidde med den i munden og vil på den måde få den ned :) Det er et forsøg værd og virker ofte bedre end at snyde den i hende, ved at skjule den i grød og mos ...
Husk at mælk også kan kommes oven på grød eller på f.eks. havregryn om morgenen. Du kan også lave en milkshake, hvor du blender banan med mælk og lader hende drikke det sådan - det kan nogle børn rigtig godt lide og det er jo det samme som at give hende en banan og lade hende drikke mælk af kop ved siden af :) Mælk kan også kommes på f.eks. frugtgrød og sammen med den søde frugt, glider det ofte også ned og så kan du forsøge med lidt koldskål - vær dog opmærksom på at store mængder ikke er så godt, da det er meget fedtfattigt og kærnemælk anbefales normalt ikke til så små børn - men kommer du tykmælk i koldskålen får du fedtmængden lidt op og måske kan det være en måde at få hende igang med lidt mælk :)
Hvis hun får 350ml mælk (alt incl.) dagligt, så burde hun få sit behov dækket :)
De alternative mælkeformer som soyamælk, rismælk osv. anbefales ikke til så små børn, så du har ikke rigtigt noget alternativ - måske modermælkserstatning, men det er også lidt drastisk, når lillepigen ikke har mælkeallergi ... Men prøv at tale med lægen om det og hvorvidt han mener du skal lade hende få den mælk du nu kan få i hende og lade det være godt med det, eller om du skal arbejde på at få ekstra kalktilskud i hende :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske