Svar: Sover bedst med mors bryst
25. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Der er ingen tvivl om at din dreng er afhængig af brystet for at kunne sove. Det er også helt naturligt at små børn bliver ammet og falder i søvn ved brystet, men stille og roligt skal de lære at sove uden denne afhængighed og det er der I er nået til nu :)
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst og i løbet af natten er han ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen.
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet, så han får sin mælk og ikke er sulten. Det er rigtig vigtigt at han få mad og væske nok dagen igennem for at sove godt om natten. Men det er rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet. Det er rigtig vigtigt at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og i stedet i sin egen seng.
Løsningen er ikke nødvendigvis at give flaske, for den kan være en ligeså forkert søvnassociation som brystet - her er ikke rigtig nogen forskel. Så du kan give ham mælk ved at amme ham eller give ham flaske, men derefter skal han så lære at sove uden at have noget i munden. Og han skal lære at falde i søvn i sin egen seng ... Så længe han ligger hos dig i din seng, så vil han søge brystet igen og igen - og falder han i søvn i din seng og du så flytter ham, så vil han blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at han nu er et andet sted ... falder han i søvn i din favn og flyttes til egen seng, så vil han også blive urolig, når han skifter søvnfase og oplever at han ligger et andet sted.
Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at du nu overvejer, hvad søvnassociationer du giver din dreng. Du har fuldstændig ret i at din dreng sandsynligvis vil sove bedre, hvis du stopper med at amme - i hvert fald efter noget tid, men jo ikke hvis du giver ham flasken og lærer ham at være afhængig af den ... Så du skal altså overveje hvordan du gør det - mælken skal han have, men altså lære at sove, lære at overgive sig til søvnen uden at have hverken flaske eller bryst i munden.
I stedet må han lulles til ro, kærtegnes, beroliges med dine hænder, nærhed osv. Eller af far, som jo af gode grunde ikke forbindes med amning. Du kan evt. amme ham i stuen og far kan tage ham med ind og putte ham i seng. Eller far kan give ham en flaske på værelset og putte ham inden han falder i søvn med flasken i munden :)
Fortsat held og lykke med det projekt;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske