Svar: Utilfreds baby - 3 mdr.
25. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Christine
Det er ikke særlig rart at få kommentarer omkring sit barn, her tænker familien sig ikke ret meget om og overvejer slet ikke hvor sårende deres kommentarer virker :o( Du gør jo det bedste du kan og intet er mere frustrerende end at gøre alt, gøre sit bedste og barnet bare græder og græder ...
Det er rigtig godt at du er begyndt at give din datter ekstra mælk på flaske, så du er sikker på at hun får mad nok Hvorvidt 130-150ml pr gang er nok må du beregne ud fra hendes vægt. Hun skal have 1/6 af sin vægt i døgnet. Det betyder at hvis hun nu vejer f.eks. 6 kg, så er hendes døgnbehov 1000ml. Fordeler du dette på 7 måltider dagligt, så skal hun have ca 145ml hver gang. Spiser hun kun 6 gange, så skal hun have knap 170ml, spiser hun 8 gange i døgnet så vil 125-130 være fint ...
Det lyder også rigtig fint med en mere fast plan for dagen, hvor hun sover 3 lure dagligt og får godt med mælk imellem sine lure. Derudover skal du sørge for at holde hende aktiv, snakke med hende, lade hende studere og mærke verden, hjælpe hende med at bruge sig selv fysisk.
Hun skal blive fysisk og mentalt træt og hvor du tidligere har brug meget tid på at skærme hende og svøbe hende, så skal du nu fokusere på at hun godt må bruge sig selv mere aktivt og at hun nu ikke længere er et spædbarn men en lille baby.
Det vil være rigtig godt hvis du kunne lege bevægelege med hende. Bevægelege i denne alder kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Med den alder hun har nu, vil hun ganske givet også synes det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvordan hun studerer og prøver at følge med og måske hun snart vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig at hun gerne vil have du synger.
Sæt hende i en bæresele og vend hende så hun kan kigge ud på verden. Lad hende følge med i hvad der sker, lad hende opleve, mærke vinden i ansigtet når I er ude at gå i den friske luft.
Sæt hende under et stort træ i haven, tag kalechen ned, lad hende kigge på bladende der bevæger sig i vinden. Du kan også overveje om en sansegynge ville være en god idé for jer. Hun kan ligge på den, kigge på verden, hver gang hun sparker lidt, bruger sine hænder, så vugger gyngen stille og roligt frem og tilbage og stimulerer hende, giver hende lidt ro.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke har ondt. Nogle børn har problemer med nakken, det kan være nakkehvirvlerne eller stramning af halsmusklerne. Du vil dog normalt kunne se det på hende og også lægen vil kunne undersøge hende for det.
Du nævner at hun er meget anderledes end sin bror og det lyder som om at hun er en pige, som er svær at aflæse. Jeg vil her fortælle dig at man taler om begrebet High-Need-Babies. Det er egentlig forkert at sætte sådanne betegnelser på børn, men jeg ved at det hjælper utroligt mange forældre. Det handler om at vide, at man ikke gør noget galt og at der ikke er noget i vejen med ens datter - men at hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er måden hun er på.
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktivere og er om det hele tiden og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Helt overordnet set, så kan man jo sige at alle børn et eller andet sted er High-Need. Det har alle behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Men high need babies de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.
Jeg tænker at I måske har fået jer en lille pige, som kræver lidt ekstra, både hvad angår indtag af mad, søvn, stimulation osv. og som kan være svær at aflæse. Måske hjælper det jer at høre lidt om dette ... Det håber jeg!
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske