Svar: Den kære søvn...not...episode 2
24. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for din tilbagemelding :)
Det er fint at i er opmærksomme på søvnassociationer og arbejder på at få indført nogle gode af disse. Det lyder dog som om at I skal overveje om jeres dreng har ondt, når han vågner så meget som han gør, klynker, ligger uroligt osv. Det kunne være at han havde ondt i ørerne og at det er noget han skal behandles for ...?
Jeg tænker også om jeres dreng snorker? Det kan være tegn på at hans polypper og mandler er meget store. Min umiddelbare tanke er at det vil være fornuftigt at få jeres dreng set af en ørelæge, som netop vil kunne se om han har problemer med ørerne eller hævede mandler og polypper og man må så vurdere, hvorvidt det er noget der skal behandles.
Hos nogle børn er polypper og/eller mandler så store, at det påvirker barnets søvnkvalitet fordi barnet simpelthen ikke kan trække vejret sufficient, når det sover. Barnet får det der hedder søvnapnø og nogle børn vil faktisk kunne blive ret dårlige af dette. Man vil ofte også kunne mærke det på barnet i løbet af dagen, da barnet naturligt vil være mere træt, pylret og generelt mangle overskud til at lege, udvikles osv. fordi barnet simpelthen sover for dårligt, når de sover ...
Jeg ved ikke ud fra jeres brev, hvordan jeres dreng har det i løbet af en dag, umiddelbart har jeg ikke indtryk af at han har problemer med at lege, eller mangler energi i løbet af dagen, trods sin dårlige søvnkvalitet ... Men jeg ved at storebror også har haft langvarige søvnproblemer og at der måske er en sammenhæng her. Jeg tænker at han måske er vokset fra problemet nu ... Kan I følge mig? Jeg synes i hvert fald at det vil være fornuftigt lige at få lillebror tjekket af en øre-næse-halslæge og I kan bare ringe og bestille tid, det kræver ikke henvisning fra egen læge :)
Prøv også at lægge ham eleveret med hovedet, så han ligger højere med hovedet end med resten af kroppen. Det kan hjælpe, hvis det er problemer med ørerne, polypper eller andet han har. Læg en pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Hvis han kan tænkes at have ondt, så må I overveje og tale med lægen om hvorvidt I evt. skal prøve at give ham lidt smertestillende at sove på. Han kan evt. få en stikpille panodil-junior mod smerter ingen sengetid og så kan I se om det giver mere ro og bedre søvn ...
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre og at det allerede går bare lidt bedre, nu hvor jeg svarer jer i dag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske