Brev:
Den kære søvn...not...episode 2
24. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Den kære søvn...not...episode 2
Hej Helen.
Først tak for dit svar til mit første brev til dig. Kort ridset op, så har vi en dreng på 10½ måned, der sover meget ujævnt og kortvarigt, ofte kun 20-30 minutter ad gangen.
I dit svar råder du os til forskellige ting:
1) Gode søvnassociationer
2) Flaske før sengetid, samt en "drømmeflaske" ved midnat
3) At fodre ham rigtig godt i løbet af dagen, så han er mæt (du har en mistanke om, at han er meget sulten og måske er mælkedranker, bl.. fordi han ikke har taget på i 2 måneder) og 4) Ikke at give ham flaske i løbet af dagen.
Det er dejligt med nogle konkrete råd, og det er især søvnassociationerne, vi har fået øje på, at vi skal være bedre til.
Men jeg bliver nødt til at sige, at vi de seneste to måneder IKKE har givet ham flaske i løbet af dagen, at vi fodrer på ham til han er mæt (han spiser rigtig fint), at vi længe har forsøgt "drømmeflasken" og sørger for, at han ikke falder i søvn med flasken - han spytter den faktisk ud, vender sig om, og falder så i søvn lige efter eller nogle minutter efter.
Derfor er vi stadig lidt i vildrede. For det eneste, hvor vi ikke følger dine råd, er søvnassociationerne (og dem er vi altså i fuld gang med nu), ligesom vi ikke er gennemførte med drømmeflasken, fordi han ofte vågner helt op, når han er sulten, og fordi vi ofte har måtte give ham mere end en flaske.
Her til aften har jeg talt, hvor mange gange han enten er vågnet helt eller har klynket så meget og længe, at han måtte trøstes for at falde til ro. 14 gange fra klokken 18.30 til 23. (Jeg ved godt, han er lagt tidligt, men han kunne bare ikke holde sig vågen mere, for han har kun sovet 50 minutter i løbet af dagen. ) Ingen af disse 14 gange har han fået flaske.
Bemærk i øvrigt, at vi altid forsøger at aflæse, om han bare klynker, drømmer, vågner let op, eller rent faktisk skal trøstes, før vi rører ham/shhhh´er til ham. I de 14 gange har jeg ikke talt de gange han lige klynker og så falder i søvn selv. Men det er vel en håndfuld oveni.
Kan det virkelig være sult og dårlige søvnassociationer, der gør, at han vågner/skal trøstes SÅ mange gange på 4½ time?