Svar: Ingen middagssøvn ...?
24. juli 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Susanne
Ingen kan sove på kommando, heller ikke vi voksne og vores søvnbehov varierer, så nogen sover mere og andre mindre ...
De fleste børn vil i 2 års alderen have behov for en middagslur i løbet af dagen. De sover ofte ikke så længe, det kan være fint at sove bare 1 time, men de fleste børn har brug for det afbræk i løbet af dagen. Der er dog også børn som springer luren over og hvis de så sover en længere nattesøvn og får deres søvnbehov dækket der, ja så betyder det vel egentlig ikke så meget om barnet sover til middag hver dag :)
Jeg synes du har en god pointe i at hun skal hvile sig, det er vigtigt at hun stadig en gang imellem får fornemmelse af at det er rart at slappe af i kroppen og at hvile sig er en god ting. Men det lyder ikke som om at du kan få hende til det dagligt og så er det jo et eller andet sted også synd at kræve det af hende hele tiden, når hun virker til at trives godt uden sit middagshvil.
Det lyder umiddelbart som om at din datter har det godt med 11½-12 timers sammenlagt søvn, hun falder fint i søvn om aftenen og vågner af sig selv udhvilet om morgenen. Nogle dage vil hun sandsynligvis have behov for en middagslur, og vil falde i søvn, hvis I putter hende, men andre dage vil hun ikke have brug for den og så synes jeg ikke I skal kæmpe om det, men acceptere at lige nu så er der dage, hvor hun sover lidt mindre.
Jeg er således mest tilhænger af at man forsøger at være fleksibel og giver hende mulighed for et middagshvil, glæder sig over det, når hun tager det, men også accepterer det fuldt ud, når hun tydeligt ikke har behov :)
Jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre ... Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske