Brev:
Ingen middagssøvn ...?
24. juli 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Ingen middagssøvn ...?
Kære Helen!
Katrine er nu 2 år og 3 måneder og trives fint. De sidste par måneder har vi dog haft lidt bøvl med middagssøvnen. Hun vil ikke sove og siger det helt klart: "ikke sove nu!"
Dagplejemoderen lægger hende alligevel og så skriger hun i lang tid - nogle gange falder hun så i søvn, men mange gange må hun tage hende op og lade hende blive oppe. I weekenderne prøver jeg at lægge hende på det samme tidspunkt som hun bliver lagt til hverdag, så rytmen er den samme, men hun vil ikke sove. Jeg siger så til hende at hun behøver ikke sove, men hun skal hvile sig i barnevognen og at mor går ind. Så står jeg bag gardinet og kigger på hende for at se hvad der sker.... hun sætter sig straks op og kigger ud om der er nogen i nærheden. Så synger hun og dimser med hvad der nu er at få fat i, og til sidst - når hun absolut ikke kan finde på mere at underholde sig med - giver hun sig til at råbe. "HALLOOO MOAR!!"
Så giver jeg mig og henter hende ind. Jeg ved godt at hun har brug for søvnen, men jeg ved ikke hvordan jeg (og dagplejemoderen) skal få hende til at sove.... jeg føler også at det er lidt overgrebsagtigt at diktere at hun skal sove, når hun åbenlyst ikke er træt! Derfor prøver jeg at sælge den ved at sige at hun bare kan nøjes med at hvile sig.
Om aftenen bliver hun puttet ved 20.30 tiden og sover så til ca. 7.30/8 - tiden, da vi har god tid om morgenen. Og det er sjældent at hun vågner om natten. Om morgenen vågner hun af sig selv.
Og nu er det så jeg gerne vil vide: Er det ok, at hun får al sin søvn i et stræk? Eller skal jeg i en periode tvinge hende tidligere op, så hun kan sove til middag? Får hun den søvn hun har behov for i forhold til sin udvikling? Såvidt jeg kan se, får hun den "rette" mænge søvn, men er det bedre for udviklingen at den bliver fordelt på to gange?
Kærlig hilsen
Susanne