Svar: Ingen særlig mad før kl. 10.30
24. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Hej
Det lyder som om at jeres datter spiser små hyppige måltider dagen igennem og det lyder rigtig fint. Hun lyder således ikke til at mangle noget, når man ser på hendes samlede indtag :)
Grød om morgenen eller havregryn med lidt sukker og mælk giver en god start på dagen. Yoghurt mætter ikke så meget, men er naturligvis bedre end ingenting og så kan i også prøve med en ½ bolle.
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Det kan også tænkes at jeres datter bliver lidt træt af at få de samme ting og at I derfor vil få hende til at spise mere, hvis I nogle dage serverer grød, andre dage boller og atter andre gange yoghurt.
Derudover tænker jeg, at det kan være en rigtig god idé, hvis man giver hende lidt ekstra mad med, som hun kan spise i løbet af formiddagen. Der er nogle børn som ikke kan spise med det samme de står op, men som spiser godt, når de har været vågen i 1½ times tid. Derfor vil det være godt, at hun tilbydes en lille bolle eller måske får tilbudt en portion grød, når hun er afleveret i dagplejen, både fordi hun så måske er mere sulten, men også fordi hun måske vil spise mere, når hun sidder der sammen med de andre børn :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske