Svar: Svær at få til at falde i søvn - 1 mdr.
24. juli 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Emils mor
Det er for det første vigtigt at du finder en rytme omkring amning, hvor du ammer fra det ene bryst, skifter ham, ammer fra modsatte bryst og putter ham. Jvf. tidligere brev.
Det er også vigtigt at du medtænker at han skal have 3-4 lure dagligt og at han ofte ikke vil kunne være vågen i mere end 1½-2 timer af gangen, så skal han puttes igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan holde ham igang under amningen, jeg får lidt på fornemmelsen, at han måske powernapper lidt når han spiser og derfor naturligt har sværere ved at finde roen, når det endelig er tid :) Prøv derfor at holde ham igang ved brystet, så han spiser effektivt og godt, stryg ham i håret, tryk ham i håndfladerne og under fødderne, så han ikke får lov til at falde for meget i søvn, når han spiser og lad så ikke måltidet trække ud. Når han har spist, så skal han bøvse og så skal han svøbes og puttes.
Du kan med fordel skifte ham, svøbe ham og så amme ham fra modsatte side imens han er svøbt. På den måde vil han ikke mærke skiftet fra favn og ned i lift på samme måde som nu :)
Når du efter amning skal putte ham, så se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Lige der hvor øjnene begynder at kører rundt i hovedet på ham, hvor han gaber og tydeligt er lige ved at falde i søvn, men dog stadig lige registrerer hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften, sengen eller barnevognen. Han skal være svøbt og han må gerne få en sut og/Eller sutteklud ved sit ansigt, det at have en sut og klud ved ansigtet kan give lidt samme beroligelse som at ligge ved brystet/din brystkasse. Han skal puttes stille og roligt fra din favn ned i liften, svøbet hjælper ham til at holde sammen på sig selv, så han ikke får lov til at flagre med arme og ben, men fysisk hjælpes til at lade roen komme over sig.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, sving evt. liften lidt frem eller tilbage eller lul ham lidt ved at trille ham i barnevognen.
Så for at gentage kort:
- Am ham og sørg for at han spiser effektivt og godt
- Skift ham, svøb ham og am ham så fra modsatte side
- Lad ikke amningen trække ud, når han er færdig med at spise, så putter du ham fra favn ned i lift med sut og sutteklud
- Lul ham til ro, der hvor du ønsker han skal sove
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske