Svar: Tørret frugt
24. juli 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Jane
Der er ikke problemer med svampegiften ochratoksin A i tørret frugt, som der er i rosiner. Men tørret frugt indeholder ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt.
Tørret frugt, kan og vil ofte klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske