Svar: Grød, rytme, plan
24. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig fint at du forsøger med lidt skemad 2-3 gange dagligt. Det er her rigtig fint, hvis børnene spiser bare lidt, de 10 teskefulde du nævner lyder rigtig godt, det er bedre at de spiser lidt og tit og at I får en helt fast rytme omkring det.
Du fortæller at børnene er født 5 uger før tid, men at de er godt med udviklingsmæssigt. Derfor tænker jeg om de er ved at være så stærke at de kan sidde i en høj stol? Det vil nemlig være rigtig godt, hvis du kunne sætte dem i stolen ved bordet, når de skal spise. Det er lettere at spise, når man sidder og samtidig får en en rutine omkring måltiderne, de foreberedes på hvad der skal ske og begynder stille og roligt at forbinde det at sidde med ved bordet med at skulle have mad.
Du må også gerne begynde at give dem mad med lidt mere smag, mad som måske er lidt mere interessant. Det kan være en god idé at du så småt starter op med lidt havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød og så må du også meget gerne give dem stor variation af grøntsager. Mange børn får kvalme af kartoffelmos og hvis dine børn har det sådan, så er det langt bedre at give dem mos af andre grøntsager. Hvis du har på fornemmelsen at de er til det lidt søde, kan du give dem mos af forskellige rodfrugter, græskar osv. Det kan ofte være et hit.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. De må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Fordi de ikke er så gamle endnu, så synes jeg du skal starte med at introducere mere varieret grød og mos, giv dem gerne nye smagsoplevelser dagligt. I takt med at de så begynde at spise mere og mere af det, så skal du til at komme kogt kød og fisk i mosen - men lad dem lige komme lidt igang først :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tider, kunne se således:
Morgen 06-07: Flaske
Sover morgenlur
Formiddag 9.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Frokost 13: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til 3. lur
Aften 17.30: Grøntsagsmos, udgangspunktet bliver mere de grøntsager I andre spiser, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Jeg kan ikke ud af din plan se hvor meget flaske du normalt giver, men det ser ud som om at 5-6 flasker dagligt hos jer måske vil være passende og det har jeg forsøgt at lave planen efter. Hvis børnene har brug for en flaske mere end dette, skal de naturligvis tilbydes dette :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske