Svar: Flaske, nej tak ...
24. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Cherie
Det lyder som om at din dreng er lidt træt af erstatning og det kan man jo et eller andet sted godt forstå, når han har fået det flere gange om dagen, hver dag i flere måneder ... :)
Jeg tænker derfor at du skal prøve at tilbyde ham en anden type erstatning, prøv at købe et andet mærke. Du kan give ham både HIPP, Allomin, NAN og Babymælk og se om han bedre kan lide noget end noget andet. Du kan også give ham 1 flaske vælling dagligt for at se om han bedre kan lide smagen af dette.
Derudover er det fint at du giver ham lidt skemad og han er glad for dette. Jeg synes du skal give ham 2 gange dagligt og han behøver bestemt ikke spise 1 dl hver gang. Det er helt fint, hvis han spiser 1/2-3/4 dl og drikker vand til dette og så kan han tilbydes flaske ved siden af.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Powernapper evt lidt
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash - vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Begynder at kunne undvære flaske her, vågner han og virker til at have behov, så er det dog godt at udnytte dette.
I det hele taget er det en god idé at give ham flaske i ydertidspunkterne - sen aften og tidlig morgen - hvor han naturligt ofte vil være tørstig og også er lidt halvtsovende og derfor vil acceptere den bedre = spise mere eller mindre i søvne.
Derudover tænker jeg at din dreng ikke behøver spise 200ml hver gang, hvis han nogle gange kun spiser 100ml så er det helt fint, det vigtigste er at han får lidt.
Pas på du ikke presser ham for meget, da det kan gøre at han tilsidst afviser fuldstændig. Prøv at følge planen jeg har skitseret her. Hvis han afviser flaske inden han skal sove, så prøv i stedet at give ham, når han vågner ... Det kan være en god idé at lægge dig med ham i soveværelset, nedrullede gardiner, køligt rum og så lade ham få flasken der. Lad ham ligge lidt med den selv, smage lidt på flaskesutten, lad ham ligge ved siden af dig - helst med hovedet en lille smule eleveret og se om han så ikke pludselig tager imod.
Vær også opmærksom på at hvis han har det bedst med at få 200ml af gangen, så hører han måske til de børn der kun skal have flaske 4 gange dagligt og det er helt okay. De ligger så bedst tidlig morgen, middag, aften og sen aften ... 4 flasker a 200ml giver 800ml i alt og det er fint :)
Hvis han slet ikke tager væske til sig, så må du have ham til lægen, men jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske