Svar: Natamninger - 8 mdr.
23. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Thilde
De fleste børn vil i 8 måneders alderen trives fint med 3 max 4 amninger dagligt og de 3 amninger ligger ofte mest hensigtsmæssigt aften, sen aften og tidlig morgen. Ammer man i løbet af dagen er det hensigtsmæssigt at gøre det inden middagslur - forklaring følger :)
Du ammer stadig en del i løbet af dagen og i første omgang skulle du måske prøve at springe disse amninger over, fordi det giver plads til lidt mere rigtig mad, som så giver mere mæthed dagen igennem og dermed også bedre søvn om natten. De 3 amninger kan så fint ligge kl. 19.30 - 23/24 og igen 05/06.
De fleste børn vil altså sove igennem, hvilket svarer til at de sover 5,6 evt. 7 timer i træk uden mælk og ser man på hvordan din dreng sover lige nu, så sover han jo faktisk igennem. Han sover fra 19.30-20 og til kl 02, hvor han ammes og derefter sover han igen ...
Så han har altså fortsat behov for mælken, men du kan forsøge at give ham bryst sen aften inden du selv går i seng og så håbe at han derefter vil kunne sove til kl 05, hvor du så kan amme ham igen. Det er en måde at gøre det på og det kan give dig sammenhængende timer, der hvor du gerne vil have det. Men ellers lyder det altså som et reelt behov for mælk.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur, puttes uden amning
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Kan ammes her og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15-16: Evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, må også gerne få ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.
Powernappen springes over. Tanken er at hvis han ammes inden middagslur, efter han har fået både formiddagsmad og frokost, så vil han måske kunne sove en lidt længere middagslur og dermed fint kunne undvære sin powernap. Kan han ikke, så er det også okay, så længe det ikke påvirker hans nattesøvn.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han skal stadig have mos, men skal også have mad med mere bid i og han skal have mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med lidt grød som godnatgrød, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og forventes så at kunne sove til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående tanker, forklaring og plan for dagen giver dig et indblik i hvad du kan forvente af hans alder.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske