Svar: Mit barn reagerer voldsomt
23. juli 2009
Alder:
6 år
Kære mor
Tak for dit brev :)
Min umiddelbare tanke er at I må have talt med børnehaven omkring jeres dreng, hans temperament og evne til at være sammen med og rumme andre børn. Jeg tænker her på vurderingen af hvorvidt han skal i skole nu til august eller om han evt. skal vente et år ... Du skriver at han er knap 6 år, han er altså stadig 5 og kan derfor godt vente et år :)
En ting er at være rigtig god fagligt, at kunne læse, regne, skrive bogstaver osv. Det er godt og det er rigtig dejligt at han er stærk på dette område. Men det er også vigtigt at han kan begå sig socialt. Det er vigtigt at han har overskud til at være i skolen, være sammen med de andre børn. Drenge og piger er modenhedsmæssigt meget forskellige og drenge har i denne alder et langt højere fysisk aktivitets behov end piger har. Hvis jeres dreng ikke kan sidde stille, lave opgaver (uanset hvor sjove og spændende de er), ikke er i stand til at modtage en kollektiv besked, men skal have tingene at vide flere gange, ikke kan rumme de andre - vente på at det bliver hans tur, give plads og lade andre bestemme, skiftes til at lege osv. ja så er han ikke parat.
Det er i den forbindelse meget at sige, hvordan I har det hjemme og det spiller naturligvis ind på jeres dagligdag og overskuddet til jeres dreng, at du har haft og stadig er i behandling for en depression.
For at jeres dreng skal klare skolen så godt som muligt både social og fagligt, så er det vigtigt at I har nogenlunde ro på hjemme. I forældre er en meget stor ressource i forhold til jeres drengs læring og det handler både om det rent fagligt, men også om at hjemmet skal være trygt og stabilt. Derfor er det rigtig godt, at du nu er opmærksom på at jeres dreng reagerer, at han reagerer på netop den ændring der har været i jeres hjem det sidste år, fordi du har været syg og at han måske derfor lige nu har behov for ekstra støtte.
Du spørger hvem du kan få hjælp hos og jeg tænker i første omgang børnehaven. Det er meget vigtigt at I drøfter jeres situation og oplevelser med børnehaven også fordi de ser jeres dreng i samvær med andre børn, de ser ham fungere socialt i en større gruppe og vil kunne rådgive omkring skolestart eller ej.
De vil også kunne henvise ham videre, men I har også mulighed for selv at ringe. I eller de kan kontakte kommunens PPR afdeling. Det er pædagogisk, psykologisk, rådgivning og her vil I kunne få råd og vejledning omkring jeres dreng.
Når og hvis han starter i skole, så vil der også være en børnepsykolog tilknyttet skolen. I vil også kunne drøfte det med skolelæge og skolesundhedsplejersken - men i første omgang altså pædagogerne i institutionen og så PPR.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke til jer alle 3 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske