Brev:
Mit barn reagerer voldsomt
23. juli 2009
Alder:
6 år
Mit barn reagerer voldsomt
Hejsa
Ja så er jeg endnu en mor der håbefuldt skriver til dig her. Jeg er mor til en dreng på snart 6 år (han skal begynde i skole i august) og for at være ærlig, så håber jeg meget at du kan skabe lidt klarhed og evt. løsningsmodeller i forhold til ham. For at starte ved ham.
Thor er en pragtfuld stor blond dreng med fart over feltet og et hovede der altid summer af ideer og tanker. Han er et konkurrence-menneske i forhold til sport og "styrke-prøver" og intelligensmæssigt har han altid lagt godt over middel og søger hele tiden nye udfordringer og kan meget. Også bogligt med tal og bogstaver og ord etc. Han er en eftertænksom dreng og en kærlig dreng og en dreng der gerne springer ud i nyt. Han bor i et stort hus sammen med mor, far, katte og en lille hund. Legetårn i baghaven og hvad en dreng ellers kunne ønske sig. Vi prøver så vidt muligt at være sammen med ham, altså læse bøger, spille eller lege fremfor at parkere ham foran tv'et.
Han har altid haft tendens til iltert temperament men det er godt nok blevet noget værre her på det sidste. Han bliver meget hurtigt frustreret, bliver han vred eller træt så slår han, truer han, slår ud efter hunden, smider med ting, skriger, råber grimme ting, spytter etc. Især hans tendens til at lade det gå ud over hunden er blevet værre.
De skal så her nævnes at jeg, hans mor, for et års tid siden blev diagnosticeret med depression og angstlidelse og var igennem en trædemølle uden lige med hensyn til medicin og terapi, hvilket jeg delvist stadig er. Jeg er således stadig sygemeldt og hjemmegående. Jeg har selv en idé om at det er denne tumult og min tilstand der påvirker ham meget, men ved bare ikke hvad der kan gøres.
Vi har hele tiden forsøgt at holde fast i de faste rammer og snakke med ham om tingene så han til en vis grad vidste hvad der foregik. Når jeg var "sat ud af spillet" tog hans far over med de faste rutiner og den "normale" hverdag. Alligevel ser vi at vi har en søn der reagerer meget med vrede og frustration og det gør ondt at se sit ellers kærlige barn komme så langt ud følelsesmæssigt at han er våd af sved af at skrige og ender med at ødelægge ting. Håber du kan hjælpe os lidt herfra...
Kærlig hilsen
En mor i vildrede