Svar: Tænder og mad i hånden
23. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Thilde
Det er generelt en rigtig god idé at give børn mad i hånden, som de kan sidde med selv, sutte på, opbløde med spyt osv. Det styrker dem mundmotorisk, de finder ud af hvor maden skal ligge i munden for ikke at fremprovokere brækrefleksen, de oplever at mad kan smage forskelligt og de får stimuleret deres smagsløg og dermed lyst til at spise og smage anden mad.
Der er i 7-8 måneders alderen netop et vindue man skal søge at udnytte, sundhedsstyrelsen skriver: "Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad". (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Så nu hvor din dreng er 8 måneder, er det altså rigtig vigtigt at han generelt får grovere mad og mad med 'mere bid i'. Det betyder således også mad i stykker, små rygbrødshapsere, små stykker kogte grøntsager, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende.
Når han får noget i hånden, så skal han som du skriver naturligvis være under opsyn og du skal overveje, hvad du giver ham at sidde med. Æblebåde knækker f.eks. meget let og han kan få et stort stykke galt i halsen, hvilket naturligvis kan være farligt. En appelsinbåd er mere blød og han kan bedre sidde og sutte saften ud af den ... En halv eller hel pastaskrue der er kogt rigtig godt blød, sætter sig heller ikke fast i halsen på samme måde som et stykke kød eller lignende. Så overvej meget hvad du giver ham og igen - der er jo aldrig nogen garantier, små børn kan godt få mad galt i halsen - ofte vil de kunne klare det selv, men det sker at det går galt og så er det godt at kunne førstehjælp.
Det første du som mor skal gøre, hvis du oplever en situation, hvor dit barn "fejlsynker", er at tage det roligt og se, om ikke barnet selv formår at hoste maden op. Hvis det en sjælden gang sker at barnet får sunket maden på en måde, hvor du mener barnet har brug for hjælp og du tænker at vejrtrækningen stopper, så må du igang med førstehjælp.
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet "Heimlich’s manøvre", hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis børn ikke trækker vejret og er bevidstløse så skal barnet lægges ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Der er mange steder som tilbyder førstehjælpskurser og det er en rigtig god idé at tage sådan et kursus.
Og så vil jeg også lige sige at du jo ikke nu skal gå helt i selvsving fordi jeg lige kort fortæller hvordan du yder førstehjælp - det er slet slet ikke sikkert at du nogen sinde får brug for det, jeg har lært det i kraft af min uddannelse:o) Og forøvrigt laver man nogle gange om på det, så det vigtigste er at du handler og det bedste du måske kan gøre er at ringe 112.
Så ja, mad i hånden er super godt og vigtigt, men barnet skal naturligvis være under opsyn og der er aldrig nogen garanti for at barnet ikke kan få maden galt i halsen ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående vider og at du ikke er blevet unødigt nervøs .. :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske