Brev:
Ammeproblemer - 1 mdr.
23. juli 2009
Alder:
1 mdr.
Ammeproblemer - 1 mdr.
Hej Helen.
Jeg har problemer med amningen af min anden datter på 7 uger.
Jeg fik åbne sår på brystvorterne 4-5 dage efter fødslen og de ville ikke hele, derfor brugte jeg suttebrik tre uger frem. Da hun var til femugers tjek havde hun ikke taget nok på i vægt, kun 100 gram på to uger, så derfor supplerede jeg med cirka 50 ml erstatning på flaske om aftenen i en uge. Da hun tog fint på igen stoppede jeg med erstatningen efter cirka en uge.
Der har været problemer med hendes sutteteknik stort set lige fra starten og den er ikke blevet bedre nu hvor hun er 7 uger. Jeg har svært ved at få hende til at gabe ordenligt op over brystet, hun vil hellere suge sig fast. Der kommer tydelige svuplyde når hun sutter, så der kommer luft med ind, og hun gylper en del bagefter og er længe om at komme af med bøvserne. Det er især irriterende om natten, da må jeg tage hende op flere gange inden hun kan falde i søvn igen. Hvis hun ikke er ordenligt udhvilet når hun spiser bliver hendes sutnning endnu værre og hun bliver irriteret og kløjs helt i det. Det er mest galt med den ene brystvorte som vender lidt indad, men der er også problemer med den anden.
Jeg koncentrerer mig meget om at lægge hende mave mod mave, med brystvorten ud for næsen. Men alligevel kommer der luft med ind. Især i starten når brystet er fyldt har hun svært ved at få ordenligt fat.
Jeg tænker på om jeg skal malke ud i løbet af dagen og give mælken på flaske om natten, for hun er bedre til at tage flasken - men ødelægger jeg så hendes træning i at sutte på brystet? Hun bruger sut når hun falder i søvn - er det noget skidt?
Endelig tænkte jeg på om jeg skal begynde at malke lidt ud lige inden hun skal spise, for at tage det værste tryk, er det en god ide?
Jeg vil meget gerne fortsætte med at amme, men det er meget hårdt når det ikke fungerer særlig godt.
Venlig hilsen Tina