Svar: Spiser ikke
23. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Børn i din datters alder vil naturligt være lidt mere selektive i forhold til mad, end du tidligere har oplevet. Hun vokser ikke helt så meget mere og samtidig er lysten til at putte alt i munden forsvundet. I stedet pilles maden måske ud af munden igen, trykkes godt sammen mellem fingrene og det kan være rigtigt frustrerende at være mor, når man får fornemmelsen af at der kommer med mad ud end ind. Især når man som hos jer, skal sikre at hun får mad nok og øger sin vægt tilstrækkeligt ...
Frugt og grøntsager er rigtig godt, det skal hun have dagligt og det er godt at hun er glad for det. Derudover skal hun have brød og gerne fiberholdigt brød. Du kan prøve at købe en anden type end du plejer eller bage nogle boller til hende, for at se om det ikke kan logge lidt ekstra indenbords.
Opskrift på mine havregrynsboller kommer her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan give boller som mellemmåltider, komme smør på, servere med lidt ost i stænger, evt. lidt frugtmos eller måske lidt marmelade.
Når du giver hende rugbrød, så prøv med kvarte skiver, som hun skal bide af i stedet for at give hende små hapsere. Brug forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg eller brug f.eks. grøntsagsmos på brødet, hvis hun er glad for det. Giv hende også mad i stykker ved siden af og tænk på farvesammensætning, maden skal se indbydende ud. Giv hende f.eks. kogte ærter, majs og gulerod og rød peberfrugt.
Giv hende frikadeller, pølser, kylling osv. som hun kan gnave mere af, sidde med selv og øve sig på at spise. Når hun får skemad, så prøv om hun er ved at mestre teknikken med at spise med ske. Hendes vægring mod maden kan nemlig også handle om at hun vil spise selv og at du skal give hende mulighed for dette. Netop kogte grøntsager og frugt kan hun jo selv sidde med, så giv hende også kød og fisk, hun selv kan spise og prøv om hun kan lære at spise med en ske.
De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen kunne spise med en ske, så mon ikke din datter vil kunne lære det nu ... :)
Ellers tænker jeg at det også er vigtigt at hun drikker. Hun har brug for væsken og det er godt for hende. Sørg for at hun drikker vand. Hun må ikke drikke for meget mælk og må heller ikke få saft, juice eller lignende. Får hun mælk, saft eller juice, vil det gør hende mæt og gøre at hun ikke spiser sin mad. Så hun skal drikke vand. Hun kan få to glas mælk dagligt, men ellers skal hun drikke vand.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske