Svar: Mad, når man aldrig selv er gået op i det
23. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er ærlig snak, at man ikke er en ørn i et køkken, men det er godt at forsøge og gøre man sit bedste, så kan man ikke gøre så meget mere :)
Din datter er så gammel nu, at hun kan spise stort set alt og dermed også spise det samme som du spiser. Kan du bage boller? Det vil være rigtig godt til jer begge og f.eks. havregrynsboller er både lette at lave og smager godt. De kan også fryses og er derfor praktiske i hverdagen.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Er den meget klistret, kan du tilsætte lidt ekstra mel. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide eller med mælk, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Det kan næsten ikke gå galt og bollerne bruges som mellemmåltid en gang imellem :)
Derudover vil det være godt at give hende fiberholdigt brød uden hele kerner, du kan købe rugbrød som hun kan få til frokost og det vil være rigtig godt hvis du giver hende fiskepålæg. Du kan give hende rognguf, sildepostej, makrel i tomat, - du kan købe "fiskedusserne" eller lignende på hylderne med fisk på dåse. Du kan også give hende rejer, muslinger, stykker af fiskefilet og hun må gerne få en lille smule remoulade på. Hun kan også få frikadeller, pølser og andre ting som hun kan spise små stykker af, ligesom du kan give hende kogte grøntsager, kogte pastaskruer mv.
Med den alder hun har nu, må hun også gerne begynde at få lidt mere komælk og du kan således give hende lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt med rugbrødsdrys, revne æbler, müsli (uden honning og chokolade) eller banan.
Hvad spiser du selv til aften? Hun kan spise det samme som dig, kylling, kalkun, laks, retter med hakket kød og gerne retter med lidt sovs. Hun kan fint spise lasagne, pasta med kødsovs. Du kan give hende ris med lidt sovs, give hende frikadeller i små stykker og mose grøntsager med sovs ved siden af.
Og kniber det så en dag med at give hende noget hun kan tygge sig igennem, så må du også gerne købe middagsretter på glas.
I følge den plan du har sendt, så ser det ud som om at din datter kun får en flaske dagligt. Det vil være rigtig godt at du sikrer dig at hun får 400ml mme dagligt indtil hun er 12 måneder, så hun får sit behov for jern dækket den vej.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, du kan evt. også komme lidt frugtmos på bollen, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg. Suppleres med kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod (det må gerne være fra en frostpose), stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: En portion yoghurt, tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos osv. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som du spiser. Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød eller måske en frugtgrød med mælk på inden sengetid.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Det er en rigtig god idé at bruge det der hedder Y-tallerkenen, kender du det? Forestil dig at du lægger et Y på tallerkenen. På venstre side af Y'et skal være grøntsager og frugt, Inde i Y'et øverst skal være kød og fisk, æg og ost. På Y'ets højre side skal være kartofler, ris, pasta og brød.
Eller sagt på en anden måde, så bør maden sammensættes sådan at et måltid mad består af:
- 1/5 kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs
- 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta
- 2/5 grønsager (gerne 2 forskellige slags) eller frugt
Du kan naturligvis ikke sammensætte din datters mad helt så præcist og hun bliver naturligt også mere og mere selektiv i forhold til mad. Men det er en rigtig god idé, at du husker at tilbyde både kød, fisk og grøntsager sammen med hendes rugbrød til frokost, så det ikke kun er om aftenen at hun får disse ting.
Det er helt okay at bruge fisk fra dåse, det er helt okay at købe fiskefrikadeller, fiskefileter eller lignende i supermarkedet eller hos fiskehandleren. Det er helt okay at bruge frosne grøntsager og koge dem lidt inden de gives til frokost. Det er helt okay at lave havregrøden i mikroovnen, hvis du har en sådan ... Det behøver ikke være så besværligt, at gøre tingene praktiske og lette at finde ud af - det er helt fint :)
Jeg håber du har fået lidt idéer videre her, fortsat held og lykke og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske