Svar: Måltidsplan - 8 mdr.
23. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Stinne
Jeg kan i hvert fald berolige dig med at jeg kan se fremskridt hos jer. Det lyder som om at din datter spiser mere og mere varieret, spiser mere og mere mad med bid i og også spiser mere og mere mad, der tager udgangspunkt i jeres mad.
Jeg kan godt forstå at hun er træt af kartofler, hvis hun har fået det dagligt de sidste måneder. Derfor er det helt relevant at du begynder at give hende alle mulige andre grøntsager og kniber det med at finde på noget selv, så synes jeg du skal give hende mos fra glas. Det kan hun få til frokost, om aftenen kan hun få mos lavet ud fra det I andre spiser.
Hun må få stort set alt at spise nu og hun må meget gerne få mad der smager af noget. Hun må altså gerne få almindelig krydret mad, naturligvis ikke store mængder salt og det vil være en fordel at I bruger bordsalt, så I salter ved bordet, men laver du f.eks. lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry eller lignende, så må hun meget gerne få dette. Hun kan sagtens spise kryderi som timian, oregano, mild karry, hvidløg og lignende og tit kan bør godt lide når maden smager af noget :)
Du må også gerne give hende godt kogte pastaskruer, som hun kan tygge sig igennem. Er de for store, så give hende halve stykker og som sagt godt kogt bløde - det er helt fint, at lade hende øve sig med dette, du behøver ikke blende det :)
Det vil være en rigtig god idé at give hende både mad i stykker og blendet/godt moset mad. Prøv at gøre det sådan, at den mad hun får med ske er moset, så den bare skal synkes. Den mad hun får med fingrene er i stykker og skal tygges. Det at hun får maden på forskellig vis kan hjælpe hende til at finde ud af hvordan hun skal arbejde med det i munden.
Da det lyder som om at I ikke har mulighed for at få hende til at indtage mælk sen aften, så skal hun naturligvis have sit mælkebehov dækket om dagen. Det er dog uhensigtmæssigt at hun drikker en del mælk i løbet af dagen, da det naturligt vil tage pladsen op for mere rigtig mad og lysten til at spise mere mad med bid i ...
Jeg vil derfor foreslå dig at du nu fjerner flasken inden formiddagslur, hvilket også har den fordel at hun stille og roligt lærer at sove uden at få flaske .. og så har hun også mere appetit til frokosten.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06/06.30: Flaske, max 100 ml som nu
Morgen 8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med lidt smør, ost i stænger, frugtmos eller frisk frugt at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk 9.30
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg. Suppleres med små stykker kogte grøntsager, pastaskruer, frikadelle, ½ hårdkogt æg osv. som nu. Kan yderligere suppleres med lidt grøntsagsmos og det må her gerne være mos fra glas, da det er praktisk og ernæringsmæssigt helt okay :) Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 16.30: En lille portion tykmælk med frugtmos, banan, revne æbler, rugbrødsdrys. ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, må meget gerne få det samme som I andre spiser - risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Som sagt er de lidt gammeldagsretter med hakket kød og sovs ofte gode. Vand af kop.
Kan suppleres med lidt grød som en del af godnatritualet inden hun puttes i seng. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Du skal stadig ikke tænke så meget over hvor store mængder hun indtager af gangen, men mere at hun stadig skal spise lidt og tit og at små måltider netop er vigtigt. Især nu, hvor hun er igang med at kravle og har et stort energibehov, så stabiliserer det blodsukkeret og giver mere energi at spise lidt og tit :)
Hun lyder til at være en pige der trives og har det rigtig godt, derfor må du gå ud fra, at hun får hvad hun har behov for og finde roen med det :)
Måske du ikke føler der er særlig fremskridt, men det lyder som om at det går stille og roligt den rigtige vej. Det er helt normalt at børn i 8-9 måneders alderen fortsat har brug for at få moset mad af ske og suppleres med lidt mad i stykker ved siden af :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske