Brev:
Ændret adfærd efter at være blevet storebror
22. juli 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Ændret adfærd efter at være blevet storebror
Hej Helen
Vi skriver til dig ang. vores søn som bliver 3 år her til august. I maj måned blev han storebror til tvillingepiger, selvfølgelig en kæmpe omvæltning i hans liv.
Lige fra vi fik at vide, at jeg ventede tvillinger har vi været meget opmærksomme på, at vi vil gøre alt for, at han stadig føler, at vi har tid til ham og at han føler sig elsket.
I starten gik det rigtig fint, men nu synes vi, at han er begyndt at reagere på en negativ måde. Han er meget opmærksomhedskrævende og kan stort set ikke lege selv mere. Selv om vi f.eks. har givet ham fuld opmærksomhed i en time, så bliver han vred når vi går og reagerer måske ved at kaste med tingene eller kravle rundt på os, når vi sidder med de små.
Når vi får gæster gør han ligeledes alt for at få deres opmærksomhed, men når han så får den, bliver han ofte afvisende over for dem. Han er også blevet meget højrøstet og begynder til tider at skrige og råbe for at få vores opmærksomhed.
Vi er selvfølgelig klar over, at han gør alt dette for at få vores opmærksom, men det frustrerende er, at vi virkelig synes, at vi giver ham alt den opmærksom som vi kan.
Når jeg henter ham i dagplejen passer det ofte med, at jeg har en time, hvor pigerne sover. Her får han min fulde opmærksomhed og vi hygger og snakker og pjatter, men så snart pigerne vågner, så begynder han at gøre alt det han ikke må.
Vi er også meget opmærksomme på at lave ting med ham på tomandshånd, enten mig og ham eller hans far og ham og det er super hyggeligt mens det står på, men når vi kommer hjem igen, så begynder det.
Vi er også meget opmærksomme på at kysse og kramme ham og fortælle ham at vi elsker ham.
Han er egentlig kærlig nok overfor pigerne og vil gerne kysse og kramme dem. Til tider kan han dog godt være lidt voldsom omkring dem. Har svært ved at forstå, at han f.eks. ikke lige skal slå kolbøtter ved siden af dem. Han tager også tit deres ting f.eks. deres dyne, deres legetøj eller deres sokker.
Lige for tiden har vi alle ferie og her har vi rigtig mange af disse konflikter. Lige nu er det så slemt, at vi bliver helt nervøse når vi får gæster eller selv skal ud, fordi han reagere sådan overfor andre. Om 14 dage skal han starte i børnehave. Endnu en kæmpe omvæltning i hans liv og jeg er ligeledes nervøs for hvad det vil gøre ved ham.
Vi håber meget at du kan give os nogle råd til at få hverdagen herhjemme til at blive lidt nemmere uden så mange konflikter.
Mange hilsner
Marianne