Svar: Sover for lidt i dagpleje
22. juli 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Henriette
Det lyder som et rigtig fint forslag, at forsøge at bruge barnevognen, som han kender hjemmefra.
Derudover tænker jeg at han med den alder han har nu, vil begynde at have glæde af en puttebamse, soveklud eller lignende. Nogen han føler sig tryg og rolig med og som kan berolige ham når han vågner op og har behov for lidt ro og tryghed for at kunne sove videre. Prøv derfor om I både hjemme og ude, kan indføre en fast putteting, som han altid har med sig.
Derudover tænker jeg, at det alt andet lige må handle om en periode, som I skal igennem. Det er en stor omvæltning at starte i dagpleje, jeres dreng skal forholde sig til rigtig mange ting, - nye rutiner, nye mennesker, nye lege, nye regler, dufte osv. osv. Det trætter ham naturligvis og derfor vil han naturligt også sove mere uroligt. Alt hvad han oplever skal jo bearbejdes i søvne ...
Jeg tænker derfor at jeres dreng hjemme, finder roen og falder i søvn og sover langt bedre og mere roligt end han gør hos dagplejer. Men i takt med at han bliver lidt ældre og vender sig til at sove hos hende, være der i det hele taget, at alt ikke bare er nyt, - så vil han naturligt også begynde at sove mere roligt og vil lettere kunne komme videre i søvnen, når han en gang imellem vågner op.
Så på den måde tænker jeg at tiden også arbejder lidt for jer og at det snart må vende :)
Jeg håber ovenstående giver lidt ro og hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke. Dejligt at han er kommet et godt sted, med en sød og kærlig dagplejer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske