Brev:
Sover for lidt i dagpleje
22. juli 2009
Alder:
12 mdr.
Sover for lidt i dagpleje
Kære Helen.
Nu er vores søn blevet 1 år og han trives rigtig godt. Han kravler derud af, rejser sig op af alt og er frem for alt en rigtig glad dreng. Vi får dagligt massere af smil, kys og kram, dejligt!
Mit spørgsmål handler om hans søvn. Han er startet i dagpleje for ca 3 mdr siden. Det går rigtig godt. Hans dagplejemor er helt fantastisk, og vores søn elsker hende. Det eneste problem er, at han bare ikke får nok søvn hos hende. Inden han startede i dagpleje havde han en god rytme. Han sov ca 30-45 min til formiddag (fra ca kl 8-8.30) og ca 1½ til eftermiddag (ca 12-13.30). Så sov han ca 10-11 timer om natten (ca 19.30- 6.30).
Efter han er startet i dagpleje er den denne soveplan helt gået i vasken. Hans formiddagslur er næsten altid sikker. Men om eftermiddagen bliver det ofte kun til 40 min, hvilket er alt for lidt. Der sker det, at han vågner efter ca 40 min og bliver ked af det. Man kan tydeligt se at han er træt, men vil ikke falde til ro igen. Dette resulterer i, at dagplejenmoderen tager ham op. Når vi så henter ham, er han rigtig træt, og det er synd for ham.
Vi har lige holdt ferie i 3 uger og har igen fået en fast rytme kørt ind (den samme som beskrevet), og her er der ingen problemer (dog nogle hårde dage med gråd og vuggen med barnevogn). Nu er han så startet igen i dagpleje efter ferien, og her på 2. dagen opstår det samme problem bare igen.
Jeg kan sagtens forstå, at dagplejemoderen ikke kan stå ude ved ham hele tiden, da hun også skal se efter de andre, men han sover bare for lidt.
Har du en ide til hvordan, denne problemstilling kan tackles???
Han sover i en gammel barnevogn ovre hos dagplejemoderen, som står der fast. Har tænkt på om det kan være det, og om jeg skal prøve at tage den med vi bruger herhjemme.
Jeg håber du kan komme med et forslag, for det er bare så hårdt i weekender og på fridage, når hans rytme er helt ødelagt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Henriette