Svar: Tungmetaller i kerner og nødder
22. juli 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Stine
Det er dejligt at høre, at din ældste dreng er begyndt at spise lidt mere og tager bedre på i vægt :)
Det er rigtigt at der kan være cadmium i kerner og nødder. Cadmium findes naturligt i jorden og i vandet og er et grundstof, som ikke skyldes sprøjtegifte eller andet. Det findes især i solsikkekerner og i hørfrø og indtager man store mængder af cadmium, så vil de kunne koncentrere sig i kroppen og på sigt give blandt andet nyreskader. Derfor anbefales det at man ikke indtager især solsikkekerner og hørfrø i store mængder.
Andre olieholdige frø som sesamfrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes har et væsentligt lavere cadmiumindhold end solsikkekerner og hørfrø.
Hørfrø har derudover også et indhold af cyanogene glykosider, som er giftstoffer. Disse stoffer kan spaltes til hydrogencyanid (blåsyre) af enzymer, som frigives ved findeling af frøene og man kan derfor risikere akut forgiftning, hvis man indtager store mængder hørfrø. Det kan give skader på nervesystemet. Der er ikke samme risiko, hvis man indtager hele frø.
Man skal huske på, at disse frø og kerner også indeholder sunde fedtsyrer og det er derfor mange 'helse-folk' anbefaler at man netop spiser kerner, frø og forskellige planteolier.
For at begrænse indtaget af cadmium fra olieholdige frø som solsikkekerner og hørfrø, anbefaler Fødevarestyrelsen:
• Solsikkekerner og hørfrø bør ikke spises i større mængder
• Kernerne bør ikke bruges til fremstilling af mælkeerstatning til mælkeallergikere.
• Solsikkekerner og hørfrø kan derimod godt bruges i begrænset omfang i bl.a. brød, hvor de indgår som en mindre del.
• Solsikkeolie og hørfrøolie kan anvendes som andre planteolier, da cadmium bliver i presseresten. Vær dog opmærksom på, at nogle olier, f.eks. hørfrøolie, hurtigt bliver harske og derfor skal opbevares køligt.
Derudover anbefales det at man husker at spise varieret. Det gælder både brød og olie. Man bør ikke kun spise brød med højt indhold af solsikkefrø og hørfrø, men bør spise forskellige planteolier
- og det samme gælder naturligvis din dreng, sørg for at han spiser så varieret som muligt og ikke store mængder af især solsikkekerner og hørfrø.
Jeg kan desværre ikke finde nogen grænser for hvornår "det er for meget", det er et individuelt skøn, men med små børn skal man nok være lidt forsigtig med bare at lade dem spise løs af kerner og nødder ...
Jeg håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske