Brev:
Fra amning til MME - hvor meget og hvor ofte?
22. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Fra amning til MME - hvor meget og hvor ofte?
Hej Helen
Vores datter er nu 6½ måned.
Hun begyndte at blive mere sulten da hun nærmede sig de 4 mdr.
Det var som om min mælk ikke var nok. Derfor begyndte hun at at få grød. Da SP kom en måneds tid efter, kunne hun fortælle at det var godt vi var startet op, da Augusta var faldet 2 "knæk" på sin kurve.
På dette tidspunkt var vi oppe på 2 måltider om dagen. SP nævnte også, at Augusta skulle have 1 spsk fedtstof i sin grød istedet for 1 tsk.
Augusta er nu oppe på (har været det 1 mdr) 3 måltider om dagen og elsker sin mad, især grøntsagsmos.
I løbet af de sidste 2-3 uger har Augusta ikke rigtig ville spise hos mig. Hun har taget 2-3 sug, brokket sig og afvist mig. Jeg har lagt hende til det andet bryst også, samme historie.
Det eneste tidspunkt hun har ville spise hos mig, er om morgenen. Der er hun også godt sulten, da hun som regel sover fra 19.30-05.00.
Om morgenen tømmer hun begge bryster.
Nu er det så sådan, at vi har prøvet at give hende MME. Det vil hun meget gerne have. Hun drikker mellem 100 og 200 ml pr. gang.
Når hun har sovet sin første lur, får hun en portion havregrød eller øllebrød med vand til.
Sover igen, efterfulgt af MME.
Sover igen, efterfulgt af grød, en smule rugbrødshapsere, agurkstav eller lign.
Sover igen og får MME.
Sover muligvis 20-30 min op til aftensmaden.
Så får hun grøntsagsmos og/eller det vi får.
Mellem 19-20 får hun 200 ml MME.
Augusta har altid fået mad når hun vågner, sådan at hun ikke kommer ind i en vane med, at skulle have mad for at sove.
Jo hun får til natten, men ellers får hun ikke mad før lurene.
Lang forhistorie, men synes du skulle have det meste med for at danne et billede af hvordan det foregår.
Hvor meget MME bør Augusta have om dagen? Altså pr gang i ml?
Jeg er bange for hun får for lidt. Samtidig gylper hun mere efter hun er begyndt på MME, er der noget vi kan gøre for at forhindre det?
Jeg synes det hæmmer hendes leg, da hun let bliver ked af det pga gylp, når hun ligger og møver
på gulvet.
Så er der mig og min nedtrapning af amning.
Hun tømmer jo brysterne om morgenen og er jeg heldig vil hun tage lidt senere på dagen. Om aftenen vil hun ikke have noget med dem at gøre.
Hvordan jeg trapper jeg bedst ud, så jeg ikke risikerer brystbetændelse?
Altså hvornår skærer jeg f. eks morgenmåltidet fra og erstatter med MME?
Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit indlæg.
På forhånd tak
Camilla