Svar: Mad og søvnproblemer - gennem lang tid!
22. juli 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Vibeke
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå hvis du er frustreret og også ked af det. Det er jo ikke rart at have en lille pige, som ikke spiser og som fylder sig med mælk i stedet for rigtig mad - som forældre ved man jo godt at det ikke er godt for hende og at hun har brug for vitaminer, proteiner, kulhydrater, mineraler osv. for at vokse og udvikle sig i sund og god retning.
Når børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad, kalder man dem for mælkedrankere. Det helt store problem i dette er at barnet får jernmangel ... Jeres datter bør ikke indtage mere end ½ liter mælk dagligt og det er alt incl. Det er altså også en portion yoghurt, sovs, den mælk som hun får via maden osv.
Jeres datter er nu 21 måneder og det første I er nødt til at gøre, er at fjerne hendes sutteflaske. Hun er for stor til flaske, hun skal ikke have den mere. Det er synd at give hende den, både fordi hun får for meget mælk og ikke indtager sufficient kost nok, men også fordi flasken et eller andet sted er med til at 'babygøre' hende og hun er ikke en baby - hun er en stor pige på snart 2 år!
Så I er nødt til at slutte flasken og det skal gøres. Sammen med jeres datter må I smide sutteflaskesutterne ud, hun ved godt hvad det betyder når noget smides ud, hun kender godt til at mælkekartonen er tom, når bogen klappes sammen er historien slut osv. og det skal I overføre til flasken. Flaskesutterne er blevet for gamle, de dur ikke mere, de skal smides ud, det er slut. Og I køber ikke flere!
Når hun så om aftenen søger flasken, peger på skabet hvor den plejer at være, så viser I hende den, den dur ikke mere (der er ingen flaskesutter) og peger hun på skraldespanden hvor de blev smidt ud, så er den tømt! (Det har I gjort på forhånd), så der er simpelthen ikke noget at gøre.
Det vil naturligvis gøre hende frustreret og ked af det, men det er så en af de ting hun skal komme sig over og I må være der for hende, trøste og berolige og tilbyde en lille tår lun mælk af en kop. Ikke en masse, men en lille smule af en kop, som hun kan få inden hun skal sove og meget gerne sammen med en banan.
Vågner hun om natten bør hun få vand, hvis hun er tørstig og I må også gerne i en periode tilbyde hende lidt banan eller et stykke brød så hun får lidt rigtig mad i maven. Stille og roligt skal hun så til at spise mere rigtig mad og en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, eller havregryn med en lille smule sukker og lidt mælk, får lidt mælk af en kop.
Formiddag: ½ Bolle med smør, ost, marmelade, frisk frugt eller bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne tilbehør fra aftensmaden som frikadelle, pølse, kyllingelår, pastaskruer eller lignende hun kan gnave. Agurkestænger, rød peberfrugt, gulerod, ærter, majs osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, marmelade. En portion yoghurt med müsli, rugbrødsdrys, frisk frugt eller bær, vand af kop.
Aften: Familiemad, pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, pizza, fiskefilet, laks med pesto, kylling, kalkun, grøntsager, sovs af forskellig slags - hvad som helst I nu får. Let og tilgængelig mad for hende. Vand af kop.
En lille kop mælk, en banan og en godnathistorie og så i seng.
Bag nogle boller til hende, som mellemmåltid og som I også kan spise selv - ingen kan stå for hjemmebagte boller :)
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Og ja - jeres datter bliver vred, frustreret og ked af det, men I er nødt til at rumme dette. Der er kun jer forældre til at ændre det og nogle gange er vi bare klogere end vores børn og er nødt til at tage beslutninger på deres vegne, også selvom det ikke er populært og også selvom det gør utroligt ondt i det mødrene hjerte at se hvor ulykkeligt ens barn er. Men det er bedst for hende og for hendes udvikling fremover at flasker med mælk stopper nu og andet og mere sund mad sættes i stedet.
Så et lille skub i den rigtige retning herfra til jer - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske