Brev:
Mad og søvnproblemer - gennem lang tid!
22. juli 2009
Alder:
21 mdr.
Mad og søvnproblemer - gennem lang tid!
Hej Helen,
Vi har altid det problem, når vi holder weekender og ferier at vores lille datter nægter at spise. Det er naturligvis også et problem til daglig, men vi mærker det nok ikke på samme måde, da hun jo er i dagpleje.
I dagplejen til daglig spiser hun - men ikke overvældende meget - og hun er ikke så nem at få til at prøve noget nyt.
Hendes aktivitetsniveau er godt synes jeg og hun vejer 11 kg og er lidt over 21 måneder.
Vores problem er nok at hun får for meget at drikke i løbet af dagen (kun sammen med os). Da hun nægter at spise (både måltider og mellemmåltider) kan hun nogle gange presse os til at give hende en flaske mælk i løbet af dagen.
For at give dig et billede af hvor lidt hun spiser, fik hun f.eks. i går: lidt corn flakes med mælk og lidt juice til morgenmad, 2 mundfulde banan samt en bid rugbrød til middagsmad, lidt kartoffel og 2 bidder hakkebøf til aftensmad - det var det hele i løbet af dagen! Vi synes nogle gange at det er en reel magtkamp vi har gang i - men ved ikke om det bare er vores fejlfortolkning af en presset situation.
Om natten er hun sulten - sikkert fordi hun ikke har spist ret meget i løbet af dagen. Dette resulterer i at hun får lov at få mælk om natten - i går kan jeg regne ud at hun fik ca. en liter letmælk sammenlagt i løbet af dagen og natten. Vi er udemærket klar over at det er alt for meget mælk og at det påvirker hendes appetit i løbet af dagen.
Vores spørgsmål er hvad gør vi? hvordan får vi sutteflaskerne fra hende om natten?
Vi har tilbudt hende vand og saft istedet - men det afviser hun og hun bliver meget vred hvis hun ikke får mælken om natten. Skal vi f.eks. tilbyde hende en banan, lidt brød eller andet mad om natten eller er det bare endnu en dårlig vane at få startet på?
Håber du kan hjælpe:O)
Med venlig hilsen
Vibeke