Svar: Vil kun have brystmælk
22. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Kære C
Du skriver ikke hvorfor du ønsker at stoppe amning og gå over til modermælkserstatning fra flaske i stedet. Der kan naturligvis være rigtig mange grunde til dette, men det kan være svært at få barnet til at acceptere en flaske, når han er blevet 5 måneder, - han foretrækker den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke ham i :)
Du har dog ret i at det hos jer lyder som om at det er smagen han protesterer imod og det er fint at du har forsøgt at søde modermælkserstatningen. Modermælk er netop sødere end erstatning og at bruge lidt sukker kan nogle gange have god effekt ... hmmm, hvad så, tja ...
Du har forsøgt med forskellig slags erstatning. Du kan også forsøge med babymælk fra Arla, den fåes på brik, så der går ikke så meget til spilde, hvis han ikke kan lide den. Og så kan du også forsøge med HIPP. Måske er der en fra din mødregruppe som bruger dette, så du kan få lidt og ikke behøver købe en hel æske. HIPP har ry for at have en lidt sødere naturlig smag end andet, så måske din dreng bedre kan lige dette.
Ellers tænker jeg at du kan forsøge at blande din udmalkede mælk med mme, så din mælk fylder mest i begyndelsen, men stille og roligt ændrer du så på blandingsforholdet, så din dreng får mere og mere mme og mindre modermælk.
Det vil også være rigtig godt, at du forsøger med flasken på ydertidspunkterne, hvor din dreng mere eller mindre sover, så han ikke er helt så opmærksom på hvad han får i munden og måske derfor så bare tager fra. Det kan således være en idé at forsøge med flaske sen aften og tidlig morgen eller måske lige der, hvor han er ved at vågne op af en lur og naturligt er tørstig, men stadig halvt sovende :)
Vælling smager meget anderledes end modermælkserstatning og kan udover at være lavet på majs eller ris, være tilsat smag af f.eks. pære eller banan. Det kan derfor godt være at din dreng vil acceptere vælling, selvom han ikke acceptere mme i første omgang. Problemet er dog at han ikke kan leve af kun at få vælling og skemad, han skal have modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel, så hvis du ikke vil amme, så skal han lære at drikke det andet ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine idéer her og så tænker jeg at det er et spørgsmål om også at blive ved. Han skal smage det mange gange før han pludselig vil acceptere den nye smag, sådan er det ofte også med skemad og introduktion af dette. Det kræver ofte at blive serveret mange gange og så pludselig kan barnet lide det :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske