Svar: Bider sig selv
22. juli 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Liselotte
Når børn bider sig selv, slår sig selv eller på anden måde gør noget som skader dem selv / gør ondt på dem selv, så skyldes det ofte at barnet på en eller anden måde ønsker at mærke sig selv eller ønsker at få opmærksomhed. Det sker ofte også at barnet kommer ind i en vane, hvor det handler med sådan adfærd, en vane der naturligvis er vigtig at bryde.
Det er derfor rigtig godt, at du forsøger at afbryde det, så det ikke sker, eller forsøger at aflede din dreng, når du oplever at han er ved at yde skade på sig selv. Jeg synes derfor ikke du skal virke ligeglad, men i stedet prøve at få hans tanker hen på noget andet, så han glemmer, hvad han er igang med.
Opmærksomheden han søger skal han have på en anden vis og det er her vigtigt at det bliver på en måde, hvor han kan mærke sig selv, mærke sine grænser. Her tænker jeg på tumle lege, hvor I leger mere voldsomt, hvor I vælter omkring, hvor du kilder ham, lader som om du er en stor løve der spiser ham osv. Altså mere voldsom leg, hvor han bliver rørt ved, får stor fysisk kontakt og tydeligt mærker sig selv og hvor han samtidig føler sig set og i tæt samhørighed med dig.
Du skriver at han gør det i mange forskellige situationer og jeg tænker at I må forsøge at sætte en anden form for fysisk reaktion ind. Dele hans følelser fysisk - men ikke i form af bid eller noget der gør ondt.
Hvis han gør det, når han er glad, så vis jeres delte glæde ved at danse med ham, hoppe rundt eller lignende, så han igen mærker at man kan føle glæde på en sjovere måde.
Hvis han gør det, når han bliver ked af det eller frustreret, så tag ham på skødet, hold om ham, vug ham - brug din krop som et tæppe der svøber sig omkring ham, så han mærker sig selv og også mærker dig og føler sig omsluttet. Igen fysisk kontakt som er rar og bedre end at bide ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske