Svar: Evighedsputning
22. juli 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Majbarn
Et stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt for jer :)
Vil du ikke godt holde op med at slå dig selv oven i hovedet med tanker om at du har fejlet som mor! Det har hverken du eller andre glæde af, det kommer der intet godt ud af og det har slet ikke hold i virkeligheden.
Den første tid af jeres datters liv flyttede I meget eller rejste I en del og det at I har boet forskellige steder og har skulle forholde jer til tidsforskelle, nye omgivelser, lyde, sprog osv. det er alt sammen gået rigtig godt - men jo netop takket været jeres omsorgsfulde måde at være på. Du / I har givet jeres datter den helt nære tryghed, I har ladet hende sove i jeres seng, nogle gange både fordi der ikke var andre senge, men ofte også fordi det har givet tryghed at ligge tæt hos mor og far, fordi hun var lille og skulle forholde sig til at sove et nyt sted. Der er derfor absolut intet galt i at I har lavet denne prioritering, tværtimod :)
Du har fuldstændig ret i at det vil være forkert at bruge en metode som "godnat og sov godt". Jeres datter er jo vant til at få nær og tæt fysisk kontakt, når hun skal sove og vil slet ikke kunne forstå, hvis hun pludselig skal sove alene, ikke bliver kærtegnet, holdt om osv. Bruger man godnat og sove godt, som den egentlig er og uden at reflektere, så betyder det også uden sang, uden at blive talt til, læst historie for osv. Det er kort og godt - Godnat og sov godt - uden mor og far.
Jeg er helt enig med jer i, at det vil være rigtig godt at hun lærer at sove på sit eget værelse og naturligvis skal hun lære det med omsorg og tryghed, så hun føler sig fuldstændig tryg. Hvis hun ikke allerede har en åben seng, så skal hun have en nu og gerne en seng der er stor nok til at I kan sidde eller ligge hos hende, når hun skal sove om aftenen. I skal give hende samme nærhed som I plejer og stadig have et ritual om at læse en historie eller fortælle lidt om dagen eller hende selv "der var engang en pige der hed ... hun boede ... hun var en rigtig sød pige der ..." osv. Fortæl hende sjove og dejlige ting, der får hende til at grine og snakke lidt med :)
I skal gøre det mindst ligeså dejligt at putte i egen seng på eget værelse som at være i soveværelset, meget gerne bedre at være i egen seng - netop fordi det udløser f.eks. godnathistorie, at få nusset fødder eller blive kærtegnet på ryggen :)
Hvis hun protesterer og vil ind i soveværelset, så sig til hende at hun skal være der, det er rigtig hyggeligt "kom her og put med mor, kom skat, ahh hvor er det dejligt, se bamsen putter også ..." osv. så hun godt kan se at det er rigtig godt.
Når hun har vænnet sig til at falde til ro i egen seng på eget værelse, så kan I begynde at ændre lidt på ritualet, nemlig i forhold til at ligge hos hende. I stedet begynder I at sidde op, stadig nusse hendes fødder, stadig læse eller fortælle historie, men I sidder hos hende, holder I hånden, I er der hele tiden, men er ikke helt så tætte fysisk.
Forsøg hele tiden at fornemme, hvor meget eller lidt kontakt hun har behov for og tilpas hele tiden, så kontakten /afhængigheden bliver mindre og mindre, men lige nok til at gøre hende tryg og få hende til at sove. Tilsidst vil I så kunne nøjes med at læse lidt og så begynde at gå til og fra, hvor hun trygt falder til ro selv :)
I skal også være opmærksomme på at hun ikke må komme for tidligt i seng, det kan være en rigtig god idé at I i en periode ikke putter hende, før I er sikre på hun er træt nok. Hvis hun plejer at være en time om at falde i søvn, så put hende en time senere.
Nogle gange kan putningen godt trække ud, så barnet kommer ind i en rytme eller rutine, hvor det nærmest forventes at skulle vare en time og den situation skal I have brudt. Derfor vil det være rigtig godt at putte hende så sent, at I er sikre på at hun kan sove og dermed afkorte hele seancen. Samtidig skal I så sikre jer at hun ikke indhenter den manglende søvn næste dag i dagtimerne, da problemet jo så ikke er løst næste aften tvært imod. Tanken er jo netop at hun næste aften vil være yderligere træt og dermed mere parat til at skulle sove og igen lettere vil kunne overgive sig.
I takt med at hun får følelsen af at være træt og have behov for at skulle sove, i takt med at hele putteseancen afkortes, så vil I også kunne putte hende tidligere og tidligere og bruge samme putteritual - men uden at det trækker ud.
Håber I kan følge og bruge ovenstående, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske