Svar: Motorik - 4 mdr.
21. juli 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Det lyder rigtig fint og helt normalt det du fortæller. De fleste børn starter i 4 måneders alderen med at trille fra mave til ryg, hvilket du fortæller at din dreng har gjort et par gange. Omkring 6 måneders alderen begynder barnet så at få fat i sine tæer, løfter tæer og ben højt, drejer om på siden og finder således ud af at komme fra ryg til mave ... :) Han er altså rigtig godt på vej.
Det bedste du kan gøre at fortsat at lægge ham så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling at han styrker nakke, ryg og skuldre og bliver stærk nok til at sidde, begynder at krybe, kravle osv. når tiden er til det. Gør det til en vane at du altid lægger ham fra dig på maven, når han er vågen i løbet af dagen. Starter han automatisk på maven, så bliver det alligevel til en del i løbet af en dag, også selvom det kun er få minutter af gangen.
Nu hvor han viser interesse for sine fødder, så kan du give ham små rankesokker på, som han kan tage fat i, det kan han syntes er sjovt. Det kan også motivere ham til at få mere fat i fødderne og dermed lære at trille til siden og videre om på maven.
Generelt gælder at du skal tumle så meget med ham som muligt, jo mere du kan trille ham, vugge ham, gynge ham og svinge ham, jo bedre er det for hans motoriske udvikling.
Det er godt at lave bevægelege med ham, det kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Du kan gå i svømmehallen med ham, du kan danse med ham - alt hvad der giver bevægelse og mulighed for at han bruger sig selv fysisk på forskellig vis, vil være rigtig godt for hans udvikling.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske