Brev:
Opdragelse ved middagsbordet - 15 mdr.
21. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Opdragelse ved middagsbordet - 15 mdr.
Hej Helen
Et spørgsmål omkring opførsel ved middagsbordet, hvor Emil for tiden driver sine forældre til vanvid.
Til at starte med går alt fint, Emil er sulten er spiser lystigt maden fra sin tallerken - enten med fingerne eller med en gaffel.
Men når han så ikke er sulten mere, så laver han straks ballade. Kører hånden hen over tallerkenen så alting flyver rundt, smider maden og bestik på gulvet, vil kun have af vores glas eller den slags. Så irriterende. Vi forsøger jo at sige nej, fjerne tingene fra ham, trækker ham lidt væk fra bordet og sådan. Vi skælder ham ikke ud, men forsøger at sige bestemt nej. Men holder vi hans hånd og siger nej, tror han bare at vi leger en leg og synes det er enormt sjovt. Så det har ingen effekt. Så snart han kommer tilbage gør han det en gang til.
Det er det samme med at drikke - der er han begyndt at hælde det ned af sig selv. Vi stopper ham når vi kan se han er ved det. Og han ved godt han ikke må - for han er nu begyndt at tage glasset helt op til munden inden han hælder det ud - for så kan jeg ikke nå at stoppe ham. Også enormt irriterende - men vi synes jo også han skal have lov at drikke selv.
Vi har talt om at vi bare skal sige slut med mad, når han begynder på sit show. Men vi er samtidig bange for at han så ikke får nok mad. Emil har altid kun spist til han ikke er sulten mere, ikke til han er mæt - og tager derfor stadig ikke nok på i vægt. Når showet starter kan vi godt få ham til at spise mere, hvis han får noget legetøj eller andet - så kan vi sidde og give ham maden. Men vi synes jo heller ikke det kan være meningen at vi skal lege maden i ham.
Så vi er i tvivl om hvad vi skal gøre i situationen. Kan vi opdrage på ham? Er det klogeste at sige slut og tage ham væk fra bordet og selv spise videre? Og så måske give ham mad igen senere? Ellers skal vi bare få alt det mad i ham vi kan - også selvom vi så skal lege det i ham?
Gode råd modtages med kyshånd!
Hilsen,
Rikke, En kende frustret forældre til en skøn skøn dreng