Svar: Danasan jerndråber
21. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Sara
Det anbefales at give jerndråber på en ske og meget gerne sammen med f.eks. lidt frugtmos eller måske bare lidt vand. Frugtmosen har dog den fordel at det fremmer optagelsen af jernet og det er også derfor producenten anbefaler at det gives sammen med lidt juice, hvilket I naturligvis også kan forsøge jer med. I bør ikke give det sammen med mælk, da mælk hæmmer optagelsen af jernet.
Det er korrekt at hun bør få 8 dråber dagligt og det er som sagt lettest af en ske, at ramme hendes mund og være sikker på at hun får hvad hun skal have, lyder ret svært :)
I skal være opmærksomme på at jern kan give lidt forstoppelse, så det er rigtig godt, at I nu forsøger at trappe laktulosen ud, men stop den ikke helt, før I ser hvordan hendes tarme reagerer på jerntilskuddet. Da jeres datter også får modermælkserstatning, får hun jo i forvejen normalt det jern hun har behov for ...
Det er helt korrekt at trappe laktulosen ud ved at give lidt mindre, afvente se, give lidt mindre igen. Nogle gange skal barnet have en meget lille dosis over længere tid inden man så skal stoppe helt og det gør ikke spor.
Ellers er det et spørgsmål om at forsøge at holde maven godt igang via maden I tilbyder og det bedste man kan starte dagen med er havregrød. I kan også give hende flerkornsgrød - men grød er generelt godt som en start. Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. ...
...
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas :)
Jeg sender her en plan for dagen, så I kan se hvad I kan tilbyde jeres datter dagen igennem:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller bær at spise selv. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med lidt rester fra aftensmaden som frikadelle, fiskefilet, kartoffelbåde, kogte grøntsager, pastaskruer og lignende. Kan også stadig suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, det må gerne være mos fra glas. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk eller A38 med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær at spise selv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, spiser det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Hun må få det hele men naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller meget tidlig morgen: Flaske og sover videre
Jeg tænker at ovenstående plan giver lidt idé om hvordan I kan sammensætte en dag, hvad I kan tilbyde af kost, der kan holde maven igang naturligt.
Så trap forsigt ud af laktulosen, vent med at stoppe helt før I ser hvordan hun reagerer på det jerntilskud hun skal have og gå således lidt forsigtigt til værks :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske