Svar: Han vil ikke spise kødstykker
21. juli 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Maibrit
Det er helt normalt at små børn har lettere ved at spise hakket kød, end mere fast kød i stykker. I takt med at din dreng får kindtænder og bliver ældre, vil han bedre kunne findele sin mad og dermed bedre tygge sig igennem et reelt stykke kød.
Man ser det samme med f.eks. hele kerner i brød eller hvis barnet f.eks. skal spise en vitaminpille. Det vil de fleste børn først være i stand til at tygge sig igennem, når de er omkring 1½ år.
Når I får kød, som er i stykker, så kan du prøve at findele det og blande det sammen med f.eks. kartofler og sovs. Generelt kan lidt sovs være godt til at 'smøre' og det kan gøre at han har lettere ved at spise det,- at det ikke bliver til en helt tør klump inde i munden. Men ellers er det som sagt normalt at han har lettere ved hakket kød og det er rigtig godt at han spiser dette.
Kogt kød og også lettere at tygge end kød stegt på panden, så en mulighed I kunne forsøge med er f.eks. kogt hamburgerryg, skinke eller lignende :)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske