Svar: Svøb og varme
26. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som om at din dreng er en varm dreng og det lyder også som om at han er en stor dreng - børn som er store, sveder ofte mere end børn som er mindre og det er helt normalt:o)
Det er fint at du sikrer dig at han ikke bliver overophedet, når han sover. Det gør du bedst ved at bruge et tyndt bomuldstæppe som nu, når du svøber ham og derudover skal du sikre dig at rummet han sover i ikke er for varmt. Når han sover indendøre, så læg ham i soveværelset eller i hans eget værelse. Sørg for at gardinerne er rullet for og vinduet står åbent (når han ikke er der) så rummet er køligt, fyldt med frisk luft og solens stråler så vidt muligt holdt ude. Det er et rart soveklima for ham.
Når han ligger ude og sover i sin barnevogn, så lad være med at bruge myggenet, stofble foran kalechen, solskærm, regnslag osv. Lad ham så vidt muligt ligge i en åben vogn, så han får masser af frisk luft og lys og triller du ham en tur og har brug for solbeskyttelse, så brug en parasol og drej så vognen, tril evt. baglæns, så han ikke rammes af solens stråler.
Har I en have med et stort træ, så læg ham under træet, slå kalechen ned og lad ham sove i skyggen af træet på den måde, så han igen får luft. Samtidig vil dette også lærer ham stille og roligt at sove uden at være helt så skærmet, han vil kunne ligge og kigge på blandende der bevæger sig i vinden, vil blive beroliget af dette og vil på den måde måske stille og roligt også vende sig til ikke at være helt så skærmet, helt så svøbt.
Det er en rigtig god idé at lette lidt på svøbet, når han er faldet i søvn og I skal også overveje om I ikke en gang imellem skal prøve at tage ham ud af liften og lægge ham direkte i barnevognen for på den måde at få lært ham at sove uden at være 'tæt omsluttet'. Det at han støder ind i liftens sider, når han bevæger sine arme og ben, kan måske også irritere ham og gør at han vågner mere op i stedet for at komme videre i søvnen ... hvis han er en stor dreng, så kunne jeg godt forestille mig at den urolige søvn også hænger sammen med et øget behov for mere plads. Så prøv om I kan svøbe ham og lægge ham i mere åbne omgivelser og så stille og roligt komme helt væk fra svøbet.
Med hensyn til væskebehov, så lyder det som om at han får væske nok, så længe han tisser og har gode tunge tissebleer. Det er fint at du forsøger at tilbyde ham lidt kogt vand, for at se om han vil have det - men ellers må du stole på at han tager når han har behov for det. Hvis du tilbyder bryst eller flaske, så spiser han når han har behov.
Du skal også se på det man kalder hans almene tilstand. Det vil sige hvordan han virker. Hvis han er glad, pludrer, leger, udforsker sig selv og verden, virker tilfreds og til at have det godt, så har han det også godt. Hvis han modsat virker sløv, passiv, pylrer, ikke rigtigt spiser, ligger sløvt hen, når du skifter ham osv. så har han det ikke godt og skal vurderes af lægen.
Men som du beskriver ham lige nu, så lyder han til at have det fint og jeg håber mine tanker og forslag til søvn, vil hjælpe jer lidt videre på vej :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske