Svar: Uro i kroppen
26. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Maibrit
Det er ganske rigtigt motorisk uro i kroppen som spiller ind, fordi Valdemar er rigtig godt igang fysisk i øjeblikket og det er meget normalt at der er en periode, hvor han har rigtig svært ved at lade roen komme over sig.
Det hjælper ofte at starte aftenen med et bad. Det gør kroppen rolig og afslappet at få et lunt bad om aftenen. Derefter kan du sætte dig og starte med at massere hans fødder. Man kan ofte godt få lov til at nusse fødderne lidt inden sengetid, hvor han ligger og slapper af imens. I kan gøre det i din seng eller på sofaen - det er jo svært, så længe han ligger i tremmeseng :o)
Stille og roligt kan man udvide massagen til at blive bløde lange strøg op af hans ben og i takt med at han bliver mere og mere rolig og tryg ved berøringerne, så kan du føre mere og mere på. I kan f.eks. lege små lege som "øjesten, pandeben" osv. hvor du berører forskellige steder i hans ansigt og giver det navne. Det samme kan du gøre på hans krop.
Nogle børn bliver også fuldstændig afslappede, hvis man med en fjer eller lignende blød (lidt kildende) ting, stryger dem på kroppen - hele kroppen: Ansigt, ører, hals, skulder, armene, fingrene, overkroppen, lårene osv. Hele kroppen igennem. De ligger helt saligt og lader sig stille og roligt berøre, det kan virke næsten meditativt på dem ...
Og efter afslappende massage, berøring i stuen, så kan han så blive puttet i seng, få en godnathistorie osv. og så håber jeg at det giver lidt mere ro og hvile til at sove :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske