Svar: Vil ikke på toilettet
26. juni 2009
Alder:
4 år, 3 mdr.
Hej med dig
Mange af de børn, der har afføring i bukserne er forstoppede og er havnet i en ond cirkel. Det kan godt gøre lidt ondt at have afføring, så derfor holder barnet sig og undertrykker sin normale afføringstrang. Det gør at afføringen ligesom hober sig op i tarmen, den gør mere og mere ondt at få den ud og barnet holder mere og mere igen. Når barnet har haft forstoppelse længe, så kan det tilsidst blive svært at holde sig og derfor vil der komme små portioner afføring ud, når 'trykket bliver for stort'. Derfor vil barnet ofte have afføring i bukserne flere gange dagligt - præcis som du skriver ...
Man tænker som forældre ofte at barnet ikke har forstoppelse, når afføringen kommer hyppigt - men det kan barnet sagtens have og det kan godt være problematikken hos jer. At din dreng også har afføring i badekaret, behøver således ikke være fordi han synes det er sjovt - men igen fordi han simpelthen ikke er i stand til at undertrykke sin afføringstrang, fordi han faktisk har forstoppelse. Når han sidder i det varme vand, så slapper han af, tarmen afslappes også og så kommer afføringen. Ikke fordi han vil, men fordi han ikke kan lade være.
Derfor synes jeg at du skal prøve at tale med jeres læge om at få noget afføringsmiddel til jeres dreng, evt. at han skal have et klyx i endetarmen, for at blive 'tømt ud' for afføring. Lægen kan måske mærke på hans mave om han er forstoppet. Det er vigtigt at han bliver tømt rigtigt ud.
Og så skal du naturligvis sørge for at holde hans mave rigtig godt igang, så det ikke sker igen. Du skal også motivere ham til at presse, forsøge at komme af med det, når han sidder på toilettet og der skal være tid og ro omkring det. Du skriver at din dreng hader at blive skiftet og jeg tænker, at det er fordi han ikke bryder sig om at have afføring i bukserne. Han vil faktisk gerne være fri for dette problem.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske