Svar: Meget lidt søvn om natten og mad
26. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Hvor meget din datter har behov for at sove om natten, afhænger af hvor meget hun sover om dagen. I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med en lur dagligt, men da din datter vågner meget tidligt, vil hun sandsynligvis fortsat have behov for at sove både en formiddagslur og en middagslur. Sover hun mere end 2½ time sammenlagt, så vil det dog naturligt afkorte hendes nattesøvn ... Derfor er det vigtigt at du ser på hendes samlede søvnmængde.
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Derudover skelner man imellem A- og B-mennesker, hos børn kalder vi det for lærker og ugler :) Jeres datter kan sagtens være en lille lærke, det vil sige en pige, der tydeligt har sin bedste tid om morgenen, her er hun frisk, aktiv og der skal ske noget. Men naturligvis kan det være lidt på grænsen at skulle stå op allerede kl. 04-05 - det forstår jeg godt.
Hvis man ønsker at ændre på børns døgnrytme, så er det vigtigt at gøre det hele dagen igennem. Det nytter f.eks. ikke noget at putte barnet 1 time eller 2 senere om aftenen - barnet vil fortsat vågne tidligt om morgenen. Derfor er det tidspunkterne for mad, søvn, aktivitet hele dagen igennem der skal ændres og man gør det ofte bedst med at flytte det hele med ca 15 minutter af gangen.
Da vores cyklus som nævnt påvirkes af vores indtag af mad, så er det vigtigt at jeres datter ikke får mad, når hun vågner kl. 04-05. For så vendes hendes krop til at spise på dette tidspunkt og så vil hun begynde at vågne fordi hun er sulten. Derfor er det vigtigt at I tilbyder hende morgengrød på et tidspunkt som I finder acceptabelt.
Formiddagsluren flyttes så til senere og senere, så det bliver en reel formiddagslur, middagsluren på samme måde, putningen til aften ligesådan og på den måde får I jeres datters rytme ændret, så hun stille og roligt begynder at kunne sove lidt længere om morgenen - bare en time ville jo være rigtig godt.
Dertil kommer at hun jo skal spise noget, for at sove godt, vi sover bedst, når vi ikke føler sult og her må I forsøge at tilbyde hende mad i hånden, mad hun selv kan spise med fingrene eller en gaffel - men det lyder også som om at I er nød til fortsat at supplere med en ske for at være sikre på at hun får mad nok ...
At jeres datter ikke spiser særlig meget selv, hænger desværre nok sammen med at hun ikke rigtig har lært det, da tid var .. det er okay, hun skal nok komme efter det, men I skal fortsat hjælpe hende lidt på vej og derfor servere begge del - mad med ske og mad med bid i :o)
En plan for dage, som I kan arbejde frem mod, kan se således ud:
Morgen 07: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt eller bær. Vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskellig smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kartoffelbåde, rød peberfrugt, frikadelle, pastaskruer eller lignende. Vand af kop.
Middagslur sover ca 1½ time
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli, revne æbler eller lignende, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, frikadeller, madpandekager - hvad I andre nu spiser. Gerne mose kartofler med sovs og give det med ske og ved siden af så lade hende spise frikadellen i stykker. Letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Puttes til natten ca 19.30-20 med en lille kop lun mælk og en godnathistorie
I skal motivere hende til at spise selv, fortælle hende hvad I vil have hende til "mmm, dejlig mad, ind i munden skat, ind i munden, mmm smager godt mam mam, ind i munden.." osv. så hun hører hvad I vil og så I verbaliserer omkring maden som noget rigtig lækkert. Lad hende også smage på maden fra jeres tallerken osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske