Brev:
Meget lidt søvn om natten og mad
26. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Meget lidt søvn om natten og mad
Hej Helen.
Min pige er forfærdentligt tidlig på den om morgenen!!
Hun bliver lagt til at sove omkring kl. 19.30 (sover imellem 19 og 20 generelt). Og så står hun op kl. 5 - for tiden endda oftere kl. 4.30! Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan hun ikke har brug for mere nattesøvn, og så er det altså også temmeligt hårdt for os forældre at skulle stå op så tidligt. Min aften stopper kl. 20.30, hvor jeg bliver nødt til at gå i seng (for jeg skal som regel også op min. 1 gang om natten og give sut). Hvis jeg går i seng senere end det, så er hele den efterfølgende dag bare ødelagt.
Hun bliver RASENDE, hvis jeg forsøger at lægge hende ned igen og give sut. Hun ER bare vågen. Selvom jeg ville brygge en flaske MME sammen til hende, så ville det bare heller ikke hjælpe - hun er alt for vågen. Men de efterfølgende 2 timer er hun til gengæld ofte meget pjevset. Morgenen foregår som regel med at se TV, for hun har ikke energi til andet. Hun får selvfølgeligt noget morgenmad, men det er egentligt vist heller ikke pga. sult at hun vågner så tidligt, for hun får ikke altid morgenmad lige med det samme. Det virker mest som om at hun er "bange" for at gå glip af noget. :-s
Hun er startet i vuggestue for et par uger siden, og indkøringen er gået perfekt. Nu har hun så lige været syg i en uges tid med omgangssyge og "forkølede ører" bagefter med feber. Det har selvfølgeligt også noget at gøre med de urolige nætter. Men selv på en normal dag står hun op så tidligt.
Overvejer lidt noget kraniosakral-terapi eller zoneterapi på hende. Har du nogle erfaringer på det punkt?
Et andet spørgsmål er om mad: hun spiser stadig ikke selv. Hvis vi giver hende tallerkenen og en gaffel, så er der måske 1½ bid der ryger ind. Resten smider hun på gulvet etc. Det er selvfølgeligt herligt for hende at sidde med sådan en omgang, men hun får jo ikke noget mad på den måde, så jeg mader hende oftest (altid). Hvor meget kan jeg forvente at hun skal kunne - vil jo gerne høre, at det er helt normalt, og at hun nok skal lære det. (Og selvfølgeligt lærer hun det!) Jeg tænker bare på, at hun jo ALDRIG får noget mad på den måde.
I vuggestuen sidder hun jo også på samme måde, og jeg kan jo høre, at hun ikke spiser særligt meget. Ikke unormalt iflg. pædagogerne (og det er sikkert rigtigt), men jeg tænker bare, at hun da må blive sulten i løbet af 10 minutter efter et måltid, når hun ikke spiser noget.
Men min bekymring er sikkert ubegrundet - hendes vægt er fin, og hun udvikler sig fint. Så måske er det bare mig, der skal stikke hende gaflen, og så lade hende rode rundt med maden...
PS: hun får altid en portion havregrød eller øllebrød inden putning, så hun er mæt om aftenen.