Brev:
Spilopper og grænser
25. juni 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Spilopper og grænser
Hej Helen.
Vores søn på 3år og 10 mdr. synes bare det er evigt sjovt at lave spilopper når lyset er slukket og der er sagt god nat.
Han begynder at ligge at fægte med arme og ben og kommer løbende ind til os i stuen hvinende af grin. Det er som om at han geare sig selv fuldstændig op, og vi har svært ved at få ham til at geare sig ned.
Vi siger til ham, at nu er det godnat og så skal man blive i sin seng, og at han skal ligge og slappe af hvis han ikke kan sove med det samme. Vi har prøvet alt, lige fra at skælde ud til at være bestemte uden for meget skæld ud, men intet hjælper.
Han prøver meget grænser lige i øjeblikket på dette punkt, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvordan den bedste måde er at reagere på som forældre?
Det virker i hvert fald som om, at jo mere vi skælder ud jo mere geare han sig selv op.
Hvad er det der foregår inde i barnets hoved?
Kan det være at barnet godt vil fortælle noget men har svært ved at udtrykke det?
Kan det være nogle af dagens oplevelser som vi ikke har fået snakket ordentligt igennem?
Han er ikke den der selv fortæller hvad han har lavet i børnehaven, tit skal vi spørge ind til det, og det er ikke altid han fortæller hvad han har lavet, han siger bare "det kan jeg ikke huske"
Hvor gamle skal de være før de selv kommer fortæller?
Med venlig hilsen
K og mand