Svar: Junior seng - 2 år, 4 mdr.
25. juni 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Gitte
Mange børn vil i jeres drengs alder begynde at kravle ud over tremmerne i sengen og det er her en rigtig god idé at skifte til en juniorseng - af sikkerhedsmæssige årsager. At barnet begynder at lege 'udbryderkonge' er derfor en god grund til at skifte ...
Det lyder ikke som om at jeres dreng har problemer med at ligge 'bag tremmer' og måske gør det ham ekstra tryg og rolig at de er der. Derfor kan det være problematisk at skifte, fordi en større og mere åben seng, måske vil gøre at han bliver mere urolig og netop vil begynde at stige ud af sengen flere gange hver aften - han er jo også i en grænsesøgende alder, hvor det at protestere mod at skulle sove også hører til.
Det er altid problematisk at ændre på noget som fungerer godt og derfor er jeg lidt forsigtig med at sige at I skal skifte til en åben seng lige nu ... Da han falder til ro og sover uden større problemer, så kan det være guld værd at beholde sengen og putningen som den foregår nu.
Modsat kan man også sige at han aldersmæssigt har alderen til at kunne komme over i en åben seng og at det netop, som du skriver, kan være en rigtig god idé at gøre det nu. Give ham nye og gode rutiner inden den lille ny kommer, så han ligesom har lært at sove i sin nye seng og føler sig tryg og rolig ved den.
Så hvad der er bedst for jer er rigtig svært at sige. På den ene side er det godt at bibeholde det der fungerer, på den anden side er det godt at ændre tingene inden den lille kommer ... tja ..
Den lille behøver ikke tremmesengen helt fra starten, men kan godt sove i barnevogn og i lift så på den måde er der også lidt ekstra tid at løbe på. Modsat, så vil mange børn i 2-3 års alderen begynde at sove mere uroligt om natten, de begynder tit at blive lidt bange for mørke osv. og er generelt meget tryghedssøgende og derfor er det ofte en god idé med en åben seng i denne alder. Bare det at man kan komme ind til forældrene, når man vågner af en drøm, kan gøre at barnet bliver mere rolig og sover bedre ...
Så mange tanker, både fordele og ulemper, og jeg kan desværre ikke sige, hvad det bedste for jer vil være. Men jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre på vej:o)
Fortsat held og lykke og ha en dejlig solskins-søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske