Svar: Sovetid - 9 mdr.
25. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Katrina
Det lyder som om at din dreng er afhængig af brystet og af at ligge i din favn (tæt fysisk kontakt) for at kunne overgive sig til søvnen, men det lyder ikke som om at han i øvrigt har problemer med sin søvn eller problemer med at komme videre i søvnen, når først han sover. Derfor tænker jeg, at det umiddelbart ikke er noget problem, at du lægger dig med ham og ammer ham inden sengetid.
Jeg tænker også at din kæreste naturligt kan lægge sig med jeres dreng og putte med ham, når du ikke er hjemme. Den del af putteritualet kan således være det samme som det plejer at være, nu er det så bare far der ligger der og ikke mor - og netop fordi mor slet ikke er til stede eller til at få fat i, ja så er den mulighed udelukket og så bliver dette ofte accepteret at putningen er lidt anderledes.
Det vil derfor være en god idé, hvis du når du ammer din dreng, forsøger at afkorte amningen, så han ikke falder i søvn med brystet i munden, men kan overgive sig til søvnen uden denne afhængighed. Han får brystet, du prøver at trække brystet til dig, erstatter med kærtegn, nærhed osv. så han lærer at falde i søvn med netop dette fordi det er ting, som far også kan gøre.
Det kan også være en rigtig god idé at indføre et fast substitut for mor, det kan være en sutteklud, en sovebamse eller lignende, som han altid puttes med når han skal sove - både dag, aften og i løbet af natten. Den skal indgå som en del af putteritualet og vil således også kunne følge ham til hans egen seng, når I beslutter at det er tiden han lærer at sove der.
I kan naturligvis overveje om netop det at far skal overtage putningen om aftenen skal være springbrættet til at få skabt nye vaner og rutiner. Det kunne f.eks. så være at få en kop lun mælk og en godnathistorie og så lære at sove i sin seng. Men det lyder hos jer som noget I alle skal være parate til og at det ikke er lige nu er helt okay :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat god weekend og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske