Svar: Mad i hånden
25. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Thilde
Det vil være rigtig godt at du begynder at give din dreng lidt forskelligt i hånden, som han kan sidde med selv, gumle på, opbløde med spyt osv.
Du skal give ham større stykker, så han ikke får små hapsere han endnu ikke kan tygge og som risikerer at sætte sig fast i halsen, ligesom du skal udskifte evt. brødskorper, agurk og lignende, når han har siddet med det lidt fordi det bliver temmelig gnasket og der kan let bides et stykke af. Af samme grund skal han også altid være under opsyn, når han sidder med mad i hånden.
Du kan give ham ristede rugbrødsbjælker. Det laver du ved at købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære det i nogle humpler og riste dem i ovnen, så de bliver hårde i kanten at gumle på. Du kan også give ham andre brødskorper, enden af et franskebrød, en tvebak, et stykke knækbrød eller lignende, det er helt okay - han må gerne få gluten, bare ikke for meget :o)
Du kan også give ham frugt i hånden, det skal igen være større stykker og banan er her lidt svært for ham at spise, ligesom æbler ofte er hårde og knækker i stykker ... I stedet kan du give ham appelsinbåde, både af fersken, blomme, melon eller du kan give ham et stort rødt jordbær - det vil han også nyde. Det er netop som du skriver meningen at han skal sutte saften ud og ikke så meget tygge på det eller bide af det.
Og så kan du også give ham grøntsager, det kan være små kogte blomkål- eller broccolibuketter, let kogt gulerod og lignende, men du kan f.eks. også give ham en kartoffelbåd - du kan i princippet give ham hvad I andre nu spiser - men som sagt under opsyn.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad og spise mere og mere varieret.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt, så måske er det derfor din dreng virker ekstra glad for agurk ... :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske