Svar: Mad og farver
23. juni 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Thora
Det er til en hvis grænse normalt at farverne appellerer til vores appetit og visse farver forbinder vi med sund og dejlig mad, visse farver virker mærkeligt. Vi vil normalt studse over at spise f.eks. blå mad, pink eller lilla mad, hvor rød, gul, grøn mad eller brun mad forbindes med noget mere rart.
Farver er vigtige på en tallerken og vi bør generelt farvesammensætte vores mad forskelligt, derfor anbefales det normalt at man f.eks. sammen med de kedelige brune eller grå rugbrødsmadder serverer gule majs, grønne ærter, rød peberfrugt ligesom vi om aftenen også inddeler tallerkenen, så et sted ligger kartoflerne, et andet sted kødet, et tredie sted grøntsager osv. Alt har forskellig farve og netop farverne gør maden spændende og man får lyst til at spise lidt af det hele.
Det er naturligt at børn efter 12 måneders alderen begynder at spise mere selektivt og nogle i en sådan grad at de spiser efter farver. Til de meget selektive, meget kræsne børn kan det være en fordel netop at lægge mærke til dette, fordi man så ved at tilbyde fødevarer i den ønske farve kan være heldig at få barnet til at spise mere og netop udnytte farverne til en mere varieret kost :o)
Hos jer lyder det som om at din datter lige nu synes farver er ekstra spændende og især det at man kan putte maden i noget. Det handler måske ikke så meget om den enkelte farve men mere om at hun synes det er sjovt at kunne 'dyppe maden' samtidig med at det jo giver varieret smag. Derfor er det fint, hvis du en gang imellem giver hende ketchup, men også gerne forskelige former for sovs, remoulade, dressing osv.
Det er som du skriver ofte en fase barnet er inde i og det går normalt over igen. Det vigtigste er at hun spiser og forbinder det at spise med noget dejligt og noget rart :o)
Vi spiser ikke kun med munden, men spiser også med øjnene, så farver er generelt en rigtig god idé på tallerkenen - både til os men også til vores børn :o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske