Svar: Sove alene
25. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helena
Jeg anbefaler normalt at man først lader børn sove alene på eget værelse omkring 6 måneders alderen og det handler blandt andet om risikoen for vuggedød.
Undersøgelser viser at det forebygger vuggedød at sove i samme værelse - ikke at sove i samme seng, men at sove i samme rum. Teorien er at vores almindelige natlige uro er med til at holde barnets vejrtrækning igang.
Omkring 6 måneders alderen begynder børn motorisk at kunne bevæge sig mere omkring, de begynder at trille mere bevidst, de kan ofte rulle både fra mave til ryg og fra ryg til mave. Når børn selv begynder at kunne trille og dermed ændre sovestilling, så er risikoen for vuggedød mindre og risikoen aftager således efter 6 måneders alderen.
Samtidig vil de barnet netop i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære amning midt nat. Barnet har stadig behov for mælk omkring midnat og igen tidlig morgen, men amningen midt nat er der ernæringsmæssigt ikke længere behov for i den alder. Derfor tænker jeg at det er en udmærket alder at flytte barnet på eget værelse - altså efter 6 måneder - fordi det for det første er mere sikkert i forhold til vuggedød, men fordi det også er relevant at stoppe amning midt nat ...
Som du beskriver det hos jer, så lyder det rigtig fint at du ammer din datter, tager hende op og lægger hende til brystet inden hun bliver for ked af det og således på en stille og rolig måde sørger for at hun kommer videre i søvnen. Hun sover godt om natten på den måde, ligger stille og roligt, forstyrrer jer ikke (og I forstyrrer tilsyneladende heller ikke hende), så jeg kan ikke se, hvorfor I skal flytte hende på eget værelse allerede, når det fungerer så godt nu.
Hvis det at flytte hende ud af soveværelset handler om at I som forældre gerne vil holde gang i sexlivet og I synes det er forstyrrende at hun ligger i soveværelset, så må I prøve at finde en anden løsning på det problem ... :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske