Svar: Den søde søvn
24. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kære forældre
Det lyder umiddelbart som om at Sylvester sover ret meget, nogle børn sover naturligvis meget og andre mindre, men der er igen tvivl om at Sylvester hører til de børn der sover en del - og det må han naturligvis gerne. Det betyder dog også at han naturligt ikke vil kunne sove, hvis I putter ham allerede kl. 19.30-20 og vil protestere over at blive puttet der. Hvorimod hvis I først putter ham kl. 21, så er han meget mere parat til at sove og overgive sig til søvnen.
De fleste børn vil i 13 måneders alderen have behov for at sove 13½ time i døgnet - nogle lidt mindre, andre lidt mere, men gennemsnittet ligger deromkring. Det betyder at hvis Sylvester sover 3 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn naturligt ikke kunne være mere end godt 10 timer og da han står op kl. 6.30-7 så vil det være passende for ham at blive puttet ca kl. 20.30-21 som nu.
Det spiller her også ind at hans lure om dagen ligger meget sent, han når ofte ikke at være vågen i ret mange timer om aftenen før han skal sove igen. At putte ham senere, gør ofte putningen lettere, men nattesøvnen bliver ofte ikke længerer - han vågner stadig til samme tid om morgenen, men vil derimod så forlænge sin søvn om dagen ... Derfor kan man overveje, hvorvidt han skal vækkes af sine dagslure mod så at kunne sove en længere og mere sammenhængende nattesøvn.
Hvis det fungerer godt for jer at lade ham sove ca 3 timer om dagen og først putte ham lidt i kl. 21, så er det fint, så må han meget gerne have denne rytme. Men hvis I har et ønske om at kunne putte ham tidligere om aftenen, så vil det være nødvendigt at afkorte hans middagslur. Så kan f.eks. kun sover 45 minutter om formiddagen og 1½ time over middag og således står op fra lur før kl. 15.
Med hensyn til gråd, når han skal sove, så er jeg som udgangspunkt enig i at børn ikke skal græde sig i søvn, men man skal her vurdere, hvad gråden handler om. Hos jer er jeg ikke i tvivl om at en stor del af gråden og protesten handler om at han ikke er træt nok - og ingen af os kan sove på kommando. Derfor er det synd at komme ham i seng og sige "du skal sove nu!" hvis han ikke er træt nok til det ...
Hvis det handler om at han er overtræt og har modtaget alt for mange stimuli og derfor har behov for at der er helt ro omkring ham for at han kan finde ro og overgive sig til søvnen, så er det helt okay at lade ham ligge lidt alene. Hvis gråden handler om at han føler sig utryg og er ked af det, fordi han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer, så er det ikke okay at lade ham ligge og græde - de fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de begynder at forstå og kunne forholde sig til at man er der, men er i stuen ved siden af. Indtil da, så føler barnet sig forladt, når man går.
Børn er ikke udspekulerede og derfor bruger han ikke gråd for at manipulere jer til at gøre noget forkert, hvis I forstår hvad jeg mener. Så hvis han græder, så er det ikke udtryk for at han ønsker at få sin vilje eller at I forkæler ham, når I reagerer på hans gråd, men bare et udtryk for at han har et behov som han skal have hjælp til at løse. Hvordan man skal reagere afhænger således af hvad behovet er.
Hvis han klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, rejser sig ved tremmerne i sengen, strækker armene op "gå ikke fra mig!", så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor må man i en sådan situation sidde hos ham, snakke med ham, læse en historie, synge en sang, berolige og betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove nu, man er der og passer på ham.
Hvis han søger underholdning, gerne vil lege og opfatter ens tilstedeværelse som sjov og nu skal der ske noget spændende, så er det en god idé at gå. Man skal stadig putte barnet kærligt, fortælle at nu skal det sove osv. og så går man. Man går altid kortvarigt, et interval på ca 3 minutter er passende, herefter vender man tilbage for at vise barnet at man stadig er der og at det roligt kan lægge sig til at sove. Man skal ikke forlænge tiden, man skal hele tiden gå tilbage, vise at man er der, berolige og betrygge - netop for at lære barnet at man stadig er der, selvom man ikke kan ses.
Samtidig kan man om dagen træne lidt uafhængighed, lege gemmeleg osv. for at lære barnet at man er der stadig væk, bare på den anden side af væggen ... :o)
Så mit råd til jer er at I for det første sikrer jeg at I putter ham på det tidspunkt, hvor han naturligt vil have behov for at sove, hvor han føler sig træt. Hvis I er sikre på at tidspunktet er rigtigt, så må I vurdere, om han har mest brug for at I sidder der, holder i hånd og derefter sover i løbet af 10 minutter - så er de rigtig godt givet ud. Eller om han ser det som sjov og underholdning, så er det bedre at gå og så gå frem og tilbage for at vise ham at det ikke er legetid men sovetid nu:o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske