Svar: Sovevaner - væk fra svøb og voksipose?
24. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mette og Rasmus
Det er helt naturligt at børn i de første måneder viser et stort behov for tryghed og der er intet unormalt i at jeres dreng fortsat har behov for at blive svøbt og lullet til ro, når han skal sove. Det ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, han begynder at bruge sin krop mere, begynder at få behov for stillingsskift under søvn, vil vende og dreje sig osv. og vil således normalt selv begynde stille og roligt at protesterer mod at blive svøbt meget når han skal sove.
Men når det er sagt, så er det naturligvis også relevant at arbejde på at han kan sove mere og mere uden hjælp og forsøge at skabe en god rytme for jer alle på sigt. Det lyder hos jer som om at man skal gøre det hele lidt i etaper, det bliver for stor en omvæltning, hvis han skal gå fra at være svøbt til at ligge fuldstændig frit ...
Jeg kan ikke helt ud af jeres brev se om han både ligger svøbt i klæde og i voksipose. Hvis I bruger begge dele samtidig, så vil det være rigtig godt at fjerne svøbet og kun bruge voksiposen. Den vil virke som et svøb og vil holde sammen på ham og hjælpe ham til fysisk ro.
Det kan også være fint at erstatte svøbet med en dyne, som ikke ligger helt så tæt omkring ham og I kan også forsøge at putte ham i lift, barnevogn eller seng kun med dyne om sig/på sig - altså uden at være svøbt, men stadig så han føler at han ikke ligger frit og kan flagre med arme og ben.
Du skriver at du ikke putter ham i forbindelse med amning, men giver ham til din kæreste som så putter. Du skriver at det er svært for dig at putte ham på grund af armene - handler det om at armene holdes tæt ind til kroppen? I givet fald, så tænker jeg at du nu skal prøve at putte ham i forbindelse med amning og uden at svøbe på denne stramme måde, men i stedet prøve at putte ham der, hvor han er parat til at sove videre - ved at du med din hænder luller ham til ro.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng, det er naturligt at han bliver lidt ked af det, lige når han mærker dette skift og derfor er det at man ofte anbefaler at svøbe barnet så skiftet ikke virker så stort. Men du kan stadig godt prøve at putte ham direkte fra din favn ned i liften eller barnevognen.
Start med at amme ham, skift ham evt. undervejs og am fra modsatte side, så han har spist godt og er rolig og helt fyldt op med mælk, parat til at sove. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Giv ham evt. en sutteklud (en stofble eller lignende) som dufter af mor, så han fornemmer din nærhed ved sit ansigt. Put dynen om ham. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så tril den langsomt frem og tilbage, så han stadig lulles til ro men altså mindre og mindre svøbt.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske