Brev:
Sovevaner - væk fra svøb og voksipose?
24. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Sovevaner - væk fra svøb og voksipose?
Hej Helen,
Vi har meget brug for et godt råd til hvordan vi kommer videre med at lære vores lille dreng på 3,5 mdr. at falde i søvn selv – uden at blive svøbt og uden at blive lullet i søvn i voksi posen. Håber du kan hjælpe.
Vores dreng er en meget følsom lille en, der har skreget sig gennem sine første 3 måneder. Hjemme, ude, i barnevogn og i autostolen. Det eneste der kunne trøste ham de første 5 uger var når han blev lullet voksi posen. Sut har han desværre aldrig taget.
Da han var ca. 2,5 uge gammel viste vores sundhedsplejerske os hvordan vi kunne svøbe ham i en dyne, for at få ham til at falde til ro. Svøbet hjalp utroligt meget og han har siden sovet fantastisk med det om natten. Da det virkede som om han allerhelst ville være inde i maven igen fandt vi alt hvad vi der mindede om livet i livmoderen. Livmodermusik, special fjeder til hængevuggen o.a.. Alt der kunne hjælpe bare lidt.
Efter kort tid med svøbet kunne jeg pludselig ikke lægge ham længere når han var svøbt og jeg havde ammet ham. Han vågnede og ville ha mere bryst. Derfor tog vi voksi posen i brug til at lulle ham i søvn når han var blevet svøbt. Siden er han blevet svøbt hver aften og min kæreste har så lullet ham i søvn i voksi posen.
3 måneders skiftet har været en utrolig og meget positivt oplevelse! Det virker som om han så småt er ”kommet ud af maven”. Han er pludselig blevet meget roligere og kan nu lægges i barnevognen vågen og falder i søvn når vi går. Det er utroligt dejligt! Livmoder musikken er ligeledes blevet erstattet med behagelig baby musik.
Derfor har vi nu tilbage at han gerne skal kunne lægges uden at blive lullet og gerne uden at være svøbt. Jeg kan ikke li svøbet pga. armene og det er derfor min kæreste der lægger ham i seng. Også efter han er blevet ammet om natten. Dette har medført at jeg ikke ved hvordan jeg skal lægge ham, hvilket ikke er særlig rart.
Vi er i tvivl om hvordan vi skal gribe det an. Har så småt indført et ritual med at høre afslappet baby musik inden han skal lægges, gerne et bad (hver anden dag) og ellers hygge om ham inden han blive svøbt og min kæreste lægger ham.
Men hvordan kommer vi af med svøb og voksi pose. Skal vi gøre det på en gang? Og skal det overhovedet være nu? Vores sundhedsplejerske sagde at børn generelt skal lære at falde i søvn selv når de er 2-4 måneder. Men når man nu har en lille ’følsom’ en?
Håber du kan hjælpe så vi så småt kan lære ham at falde i søvn i vuggen uden at være svøbt og uden at blive lullet.
Hilsen Rasmus & Mette:-)