Brev:
En kamp at sove om aftenen
24. maj 2009
Alder:
12 mdr.
En kamp at sove om aftenen
Hej Helen.
Min datter har nu i ca 3 uger været ekstremt vanskelig at få til at sove om aftenen. Derfor er vi gået over til kun een lur om dagen. Her er der ingen problemer - hun bliver lagt i sin barnevogn og sover efter et par minutter uden brok (bruger ikke sut el andet) Luren ligger ca 11-12.30.
Men om aftenen er det en hel andet sag. Det kan tage op til halvanden time. Hvis hun bare moslede rundt selv, var det ikke så problematisk - men hun kan ikke være dernede alene. Jeg prøver - når jeg kan se hun lige er optaget af hjørnet på dynen el andet - at liste ud. Jeg er efterfølgende ikke i tvivl om hvornår hun opdager jeg ikke er der - høj gråd. Jeg venter og ser om det går over, men det er ikke sket endnu. Måske en pause - men så bare værre derefter.
Når jeg sidder hos hende, er det m ryggen mod hendes seng og stille som en mus. Jeg reagerer kun hvis hun græder - så giver jeg hende et kys og putter hende igen - el råber "drikke", så får hun en lille tår vand (står altid i værelset). Nogen dage er hun ulykkelig hele tiden og falder klynkende i søvn med min hånd på sig. Andre gange er der "gode perioder" hvor jeg så prøver at liste ud uden succes.
Jeg er så ked at det på hendes vegne, over at hun er så ked af det HVER aften! Kan ikke forstå hvorfor der er så stor forskel på hendes evne til at falde i søvn selv om dagen/aftenen.
Det er endnu ikke kommet dertil en eneste gang, at hun har hygget sig og derefter selv lagt sig ned. Hun ender altid med at skulle lægges ned, fordi hun bliver overtræt og ikke kan finde ud af noget.
Mine spørgsmål er så:
- Er det klogt/dumt at snige sig ud?
- Gør vi det helt forkert, og hvordan kan vi gøre det bedre?
- Hvordan kan der være så stor forskel på dag og aften?
- Hvis det er en periode, hvor lang tid snakker vi så? Uger...måneder....?
På forhånd tak.
Line og Alberte