Svar: Mad, søvn m.m.
24. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Umiddelbart vil jeg mene at der er forskel på almindelig rismel og fuldkornsrismel og at man bør starte med almindelig rismel til børnene, så længe de ikke er ældre. Det er en god idé at starte med så mild en grød som muligt ... Men når det er sagt, så er der dog fortsat ikke gluten i ris (grove eller fine) og således ej heller i rismel, så forskellen er nok at fuldkornsris giver en lidt grovere grød - men kan de spise det og nedbryde det i maven, så kan de godt få det ...
Du kan også lave grød af majs, boghvede, hirse eller quinoa - alle uden gluten. Boghvede og hirse giver også en lidt grovere grød - 'fnugget' grød fordi det er lavet af flager.
Da I har brug nutramigen til børnene så går jeg ud fra at I har allergi i familien og at børnene derfor er disponeret for allergi. Derfor vil jeg anbefale jer at skifte over til NAN H.A som produceres af Nestlé. Det er et produkt, hvor proteinerne er delvist hydrolyserede og det har således også en allergiforebyggende effekt, dog ikke i samme grad som Nutramigen og Profylac.
Hvis I skal på tur, så kan I medbringe brikker og ligge dem under dynen hos børnene, så behøver de ikke at blive opvarmet yderligere inden de skal gives.
Sutteflasker kan vaskes i opvaskemaskinen, men bør skoldes efterfølgende for at fjerne evt. sæberester
Med hensyn til sove og spiserytme, så vil det i forhold til jeres børns alder være udmærket at forsøge at arbejde på en nogenlunde ens rytme i løbet af dagen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - her er kl. måske ca 13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur de tager
Eftermiddag 16-17: Flaske
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos (milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli), vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Springer de powernappen eftermiddag over, så er det naturligt at de har brug for at blive puttet tidliere, så gør I bare det.
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat, men det er et forsøg værd.
Jeg kan ikke helt tyde, hvornår I står op og hvornår børnene sover, men jeg giver her et forslag og håber at det hjælper jer lidt på vej til at se, hvordan I kan få dem kørt ind i en nogenlunde synkroniseret rytme ... :o)
Med hensyn til jeres datter og vende hende til nye ting, så tænker jeg at det handler meget om at være der for hende, bære hende rundt og netop give hende trygheden ved at opleve verden fra jeres trygge favn. Viser hun selv lyst til at komme over til andre, så er det fint, men lige så snart hun vil tilbage til jer, så skal I tage hende. Man kan ikke 'hærde' børn ved at lade dem gå fra arm til arm og lade dem passe en masse. Man er nød til at give dem helt basal tryghed og godt fyldt op med det, så vil de bedre kunne møde verden - jeg plejer at sige at der skal være et 'forældre-depot' at tære på :o)
Nogle børn er meget opmærksomme og afstandstagende overfor fremmede i 4-5 måneders alderen - de fleste er det dog først rigtig meget i 8-9 måneders alderen, samtidig med at de begynder at kravle ... Så netop derfor er det vigtigt at I ikke 'skubber hende fra jer' men derimod prøver at anerkende hendes behov for at være jer nær, når der sker meget omkring jer og I er nogle steder.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske